Hvad koster det at have bil?

For mange af os er bilejerskab en af de største poster på budgettet, men hvad koster en bil egentlig om måneden/året? Det var et spørgsmål jeg gik meget op i at få besvaret, inden jeg købte min første bil, men som det var svært ved at finde et klart svar på.

I dag har jeg et tydeligt overblik, men første gang man skal ud og købe bil, kan det være svært at vide præcis, hvad man skal forvente at afsætte i bilbudgettet. Derfor kommer her en oversigt, som kan hjælpe vordende bilejere til at beregne udgifterne forbundet med at transportere sig selv rundt i verdens mest afgiftsbelagte transportmiddel.

Biludgifter kan opdeles i seks kategorier:
– Bilkøb
– Brændstof
– Ejerafgift
– Forsikring
– Værkstedsregninger
– Diverse

Køb af bil

Det er vist ingen tvivl om at bilkøb er ekstremt dyrt i Danmark, takket være de i alt 200 % afgift på nye biler. Mange mennesker vælger derfor at optage lån, når de køber bil – hvad enten man køber brugt eller nyt. Det er i dag et udbredt kulturelt fænomen, at billån anses for en naturlig ting, som alle påtager sig. Men det er en rigtig dårlig ide! Pengepugeren fraråder på det kraftigste at man låner penge, og at man i stedet køber en bil, man har råd til at købe kontant. Hvis man alligevel optager et lån, bør det betales tilbage så hurtigt som muligt, og ikke over de typisk 5-8 år, som de fleste billån er normeret til.

Udgiften til billån varierer naturligvis afhængigt af bilens pris, rentesatser, lånets løbetid osv. Den præcise pris kan man regne ud sammen med sin bank, eller man kan danne sig et overslag på de fleste bankers hjemmesider. En tommelfingerregel er, at 5 års løbetid koster ca. 2.000 kr. om måneden for hver 100.000 kr. man låner.

Brændstof

Benzin og diesel er også absurd dyrt i Danmark. Biludgifterne afhænger derfor i høj grad af, hvor langt man kører, hvor ofte man gør det og hvor brændstofeffektiv din bil er. Her skal man tage EUs standarder med et gran salt. Fx kører pengepugermobilen meget økonomisk, men opnår alligevel kun 20,5 km/l med blandet kørsel i hhv. by, landevej og motorvej. Bilens EU standard er 23,8 km/l.

Med ca. 1.000 km kørsel om måneden bruger vi rundt regnet 900 kr. månedligt på benzin, og det er en ganske lavt beløb. I vores forrige benzinsluger, brugte vi let mere end det dobbelte på benzin.

Ejerafgift

Ejerafgiften afhænger af bilens EU norm for brændstofforbrug. Hvis din bil kører få kilometer på literen, så koster det ikke kun mere i brændstof men også betydeligt mere i ejerafgift. Den lavere pris på diesel skal vejes op mod en endnu højere ejerafgift på dieselbiler.
nysynet.dk kan du se en oversigt over afgiftssatserne.

Forsikring

Forsikringudgiften afhænger i høj grad af ejerens alder, anciennitet, bilens værdi og motorstørrelse. En erfaren bilejer som er fyldt 30 år, og kører i en lille bil, betaler let under 4.000 om året, hvorimod en ung mand i en dyr og hurtig bil, kan være nød til at betale en årlig forsikringsudgift på 30.000 kr. eller mere!

Forsikringsudgiften afhænger desuden også af selvrisikoen. Her kan der være store penge at spare, hvis man vælger en høj selvrisiko uden friskade og alt det andet lir. Forsikringsselskaberne tilbyder ikke friskade fordi de vil være flinke. De ved godt hvad det koster, og tager sig også betalt for det. Vælg derfor en høj selvrisiko, gem lidt ekstra på kistebunden og kør så ellers pænt.

Mange bilforhandlere samarbejder med forsikringsselskaber, og de kan tilbyde forsikringer til fordelagtige priser for nye biler. Det kan give et markant nedslag i forsikringsudgifterne, i en grad som i nogle tilfælde gør det mere rentabelt at købe nyt i stedet for brugt.

Annonce

Værksted

Nye biler er dækket af garantien, og ofte kan man tilkøbe en udvidet garanti for en rimelig pris. Der vil dog altid være udgiften til service, og den pris afhænger især af bilens mærke. Vores Škoda kostede 1.300 kr. efter første (15.000 km) syn.

Køber man brugt bil er der naturligvis ofte sammenhæng mellem alder, pris og værkstedsudgifter. Hvor meget man skal regne med at betale, afhænger i høj grad af bilens stand, men hvis man opretter en pulje med 12-15.000 kr., så er man dækket ind mod de fleste ubehageligheder. Meget større udgifter kan desværre opstå, men så er det måske værd at regne på, om det er tid til skrotning.
Reparationspriser varierer også betydeligt fra værksted til værksted. Det er som udgangspunkt dyrere at reparere en Mercedes eller Audi end en Škoda. Og falder man over en god pris på en gammel Jaguar, så skal man være indstillet på at en ny gearkasse koster det samme som en fabriksny VW up!

Værksteder tager også ganske forskellige priser for samme opgave. Det kan derfor godt betale sig at ringe eller skrive rundt og bede om et bud på en opgave. Desuden er der enorm forskel på serviceniveauet. Fx får vi langt, langt bedre service hos Škoda Birkerød, end vi fik hos vores forrige Škoda-mekaniker.

Diverse

  • Sprinklervæske: Om vinteren bruger man en hel del sprinklervæske, om sommeren betydeligt mindre. Det er dyrt på tankstationerne, så vær forudseende og køb sprinklervæske i Silvan eller lignende forretninger. Vores årlige forbrug på sprinklervæske er ca. 150 kr.
  • Syn: Biler ældre end 4 år skal synes hvert 2. år. Det koster normalt 300 – 400 kr. hvis den godkendes ved første syn.
  • Nye dæk: Man kan køre meget lagt på nye dæk, men på et tidspunkt skal de udskiftes. Man må som minimum forvente at kunne køre 35.000 km før de skal skiftes, og gerne meget, meget, meget længere. Fire nye dæk af anstændig kvalitet koster 4-5.000 kr.
  • Færge og broafgift: Kører du over Storebælt koster det 200+ hver vej. Øresundsbroen koster ca. 150 kr. Man kan ofte få billige færgebilletter, hvis man bestiller billetterne god tid i forvejen. Ellers koster de større færgeruter 5 – 700 kr. hver vej.
  • Vask: Det er mest op til dig selv, hvor ren din bil skal være og om du vasker selv eller bruger en vaskehal.
  • Parkering: Det koster mange penge at parkere i København og dele af de andre større byer. Ellers kan man normalt finde gratis parkering eller priser omkring 10 kr./time.
  • Afskrivning: Ofte beregnes afskrivning som en løbende udgift. Jeg vælger dog at medregne det i købsprisen. Afskrivninger er en regnskabsteknisk øvelse, som har meget lidt med virkeligheden at gøre. I praksis aner vi ikke hvad bilen er værd før den eventuelt sælges videre.
  • Vejhjælp: Nogle forsikringer dækker vejhjælp, og nogle bilmærker tilbyder gratis vejhjælp, hvis man får servicenet bilen på et autoriseret værksted. Man kan også bestille et vejhjælpsabonnement for 600 – 900 kr. årligt som bl.a. afhænger af, om man ønsker dækning udenfor Danmarks grænser.

Regneeksempler for to biler uden gæld:

Ny Škoda Citigo, ca. 15.000 km/årBrugt Opel Vectra, ca. 20.000 km/år
Benzinkr. 900,00Benzinkr. 2.500,00
Forsikringkr. 300,00Forsikringkr. 650,00
Værkstedkr. 200,00Værkstedkr. 480,00
Bro/færgekr. 100,00Bro/færgekr. 100,00
Ejerafgiftkr. 48,33Ejerafgiftkr. 306,67
Diversekr. 100,00Diversekr. 100,00
Parkeringkr. 70,00Parkeringkr. 70,00
I alt pr måned:kr. 1.718,33I alt pr måned:kr. 4.206,67

Kort og godt: Det er møgdyrt at være bilejer, men det giver også en grad af bevægelsesfrihed, som offentlig transport ikke kan tilbyde. Udgiften kan holdes nede, hvis man tænker sig om, kører i en lille bil og forhandler med både forsikringsselskaber og værksteder.

Artikelbillede: flickr/Randy von Liski

Annonce

3 thoughts on “Hvad koster det at have bil?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com