Gæsteindlæg: Hvor realistisk er det at blive økonomisk uafhængig?

Gæsteindlæg
Beile Grünbaum driver bloggen Penge og Frihed, som hjælper folk med at blive økonomisk uafhængige ved at lære dem at investere som Warren Buffett.
Hun kan findes på hjemmesiden pengeogfrihed.dk eller på Facebook med Penge og Frihed, der både findes som en side og en gruppe.

Hvor lang tid tager det at blive økonomisk uafhængig?

Det korte svar er, at det tager en halv livstid, hvis du ikke sørger for at skabe et afkast, der ligger over normalen. Lærer du til gengæld at udvælge gode virksomheder på udsalg, så går det hurtigere, end du tror.

De dårlige nyheder først siger du? Okay.

Lad mig introducere Peter Joakim. Han er 27 år, single og tjener 400.000 kr. om året. Lad os sige, at han er meget aggressiv med sin opsparing og lægger 100.000 til side om året. Han bor billigt til leje i en næsten tom lejlighed på 50 kvm.. Han sparer, hvor han kan: han stopper sine brugte sokker, vasker op i hånden, vasker tøj hos sin mor, spiser sjældent kød (kun hos mor) og spiser aldrig ude på restaurant.

Han holder sine udgifter på 12.000 kr. om måneden i alt med det faste og det løse. Kan han holde denne livsstil hele vejen igennem, betyder det, at han skal bruge 144.000 kr. om året, når han går på tidlig pension. Ifølge pengepugerens beregner bliver det til knap tre mio. kr. (2,94 mio. kr.), som han skal bruge for at være økonomisk uafhængig med et afkast på 8 pct.

Han nåede i mål efter 19 år…

Det store spørgsmål er så, hvor lang tid tager det Peter Joakim at spare knap 3 mio. kr. op med 100.000 kr. om året?

Hvis han ligger de 100.000 under madrassen vil det tage 30 år.

Men det gør han naturligvis ikke. Han har lært, at det er godt at investere, at man altid skal være i markedet, og at det er bedst at investere i såkaldte passive indeksfonde (også kaldet ETF’er, som står for exchange traded funds), fordi han dermed kan sprede sine investeringer på en nem måde og samtidig holde de årlige handelsomkostninger meget lave. Hvis du ikke ved, hvad en ETF’er er, så tag det roligt. Det kunne lige så godt have været investeringsforeninger.

Nogle år taber han penge på det, og andre år går det meget bedre. I gennemsnit får han et afkast på 8 procent om året, hvilket er højt sat for den strategi, han har valgt. Vi giver ham lidt medvind for at være helt fair. Han skal betale skat af sine investeringer hvert eneste år, da de er beskattede efter et såkaldt ”lagerprincip” (det princip betyder, at han betaler skat efter, hvor meget de er steget i værdi i løbet af året, uanset om han har realiseret afkastet. Med andre ord: Hvis han var en virksomhed, ville det svare til, at han betalte skat ud fra værdien af de varer han har eller har haft på lager i løbet af året, uanset om han har solgt dem til en kunde eller ej – derfor hedder det lagerprincippet).

Med et afkast på otte pct., når han i mål efter 19 år. Det er jo betydeligt bedre end 30 år. På det tidspunkt er han så 46 år og har levet for 12.000 kr. hvert eneste år og bor stadig til leje på 50 kvm. Han er formentlig stadig single og uden børn, for han har hverken råd eller plads til børn.

Jeg ved ikke, hvordan du har det, men jeg kan ikke vente næsten to årtier, og jeg har heller ikke lyst til at leve for et beløb, der svarer til dagpenge resten af livet.

Sparer to år i Thailand

Hvad sker der, hvis han flytter til Thailand, Cayman Island eller Singapore, hvor han ikke skal betale skat af afkastet på sine investeringer?

Så er han økonomisk uafhængig efter 16 år med de otte pct., som han får fra sine indeksfonde. Han sparer tre år ved at flytte til den anden side af kloden.

Jeg ved ikke med dig, men jeg er stadig ikke imponeret. Måske er det heller ikke realistisk for de fleste af os (hvad med arbejdet for eksempel?). Jeg vil utroligt gerne blive boende i Danmark. Her er min familie, mit modersmål og friske jordbær om sommeren. Punktum. Ud med det forslag.

Okay. Så lad os skrue på afkastet. Lad os sige, at Peter Joakim bliver virkelig god til at investere. Han lærer at investere som Warren Buffet og udvælger sunde virksomheder, som er undervurderet i pris på aktiemarkedet. På den måde får han et afkast på 20 pct. om året.

Jeg ved godt, at mange vil ryste på hovedet og sige, at 20 pct. er for højt. Det er det ikke. Alle kan lære at investere som Warren Buffett. Det er muligt, og det virker. Warren Buffett har fundet en metode, og den kan kopieres. Han har ikke engang opfundet metoden, der hedder value investing. Han kopierede sin læremester Benjamin Graham, der var hans professor på Columbia University, og som er forfatter til bøgerne The Intelligent Investor og Security Analysis. Under alle omstændigheder beder jeg dig om at placerer din skepsis på hattehylden et øjeblik og følge min tankegang.

Hvis Peter Joakim bliver boende i Danmark og får et afkast på 20 pct., så er han i mål efter ni år.

Hvordan kom jeg frem til det? Han når tre mio. kr. efter 13 år, selvom han betaler 27-42 procent i skat af hele afkastet hvert eneste år. Men han bliver jo ved med at skabe et afkast på 20 pct., selv efter han trækker sig. Det betyder jo, at han faktisk skal bruge mindre end de tre mio. kr., for det var jo baseret på, at han skulle leve af et afkast på otte pct. Med et afkast på 20 pct., skal han kun bruge 1,77 mio. kr. for at kunne forsørge sig selv af investeringerne. Det betyder, at han kan pensionere sig selv som 36-årig.

Bliv i Danmark og udskyd skatten

Nu kommer den virkelig gode nyhed.

Når du investerer som Warren Buffett, betaler du ikke skat hvert år. Du holder dine investeringer i lang tid, fordi du udvælger sunde og stabile virksomheder, som du ved har stærke konkurrencefordele og en fremtid med overskud og vækst foran sig. Og når du udvælger enkeltvirksomheder og køber aktier i dem, skal du først betale skat, når du sælger aktien (i modsætning til ETF’er, hvor du betaler efter lagerprincippet).

Hvor lang tid du holder et værdipapir vil være individuelt, så det vil jeg ikke kaste mig ud i at regne på. Men jeg kan som eksempel nævne, at Warren Buffett bliver i sine virksomheder sådan nogenlunde for evigt. Han har haft aktier i Coca Cola siden 1988, altså i 30 år. Han købte See’s Candy i 1972 og har indtil videre holdt fast i 46 år. Og som alle ved, er han blevet en af verdens rigeste mænd på den måde.

Lad os for sjovt sige, at du fik 20 pct. afkast og aldrig betalte skat, fordi du flyttede til Cayman Island. Så ville du være økonomisk uafhængig to år før: nemlig efter 7 år. Som jeg ser det, så ligger den afgørende forskel i afkastet, ikke i skatten.

Du kan blive bedre end Warren Buffett

Men nu kommer den bedste nyhed af dem alle. Du kan lære at lave et afkast, der er højere end Warren Buffett formår at lave. Hvad siger jeg?

Jo, jo. Vent nu lige lidt og læs videre. Warren Buffett har et afkast omkring de 20 pct. om året. Men han har udtalt, at hvis han var mindre, kunne han lave et afkast på 50 pct.

”Det tror jeg godt, at jeg kunne,” sagde han først, men så rettede han sig selv. ”Nej, det ved jeg, at jeg kunne.”

Her kommer forklaringen: Warren Buffett har en gevaldig stor og tydelig pengetank med sig. Når han bevæger sig i markedet, flyder hans selskab Berkshire Hathaway langsomt ligesom en supertanker, der hele tiden må hyle med hornet for at advare andre. Når han begynder at købe sig ind i et selskab, skal han melde det til de amerikanske myndigheder, og så stiger aktien alene på, at hans supertanker er på vej ind i den. Det spænder ben for Warren Buffett, fordi han håber på at købe billige aktier og senere sælge dem dyrt. En value investor jubler, når aktierne falder. Det skal selvfølgelig også gerne stige – men helst meget senere, når han har købt sig helt ind. Og det tager tid at købe sig helt ind, når man er så stor som Warren Buffett.

Og omvendt. Når Warren Buffett vil ud af et selskab, så risikerer han, at aktien kollapser, fordi han dominerer selskabet, og fordi andre aktionærer går i panik. Han er f.eks. blevet kritiseret for, at han ikke gik ud af Coca Cola, da de toppede på omkring 40 dollar per aktie i slutningen af 1990’erne.

”Jeg er jo ikke ligefrem adræt,” svarede han til den kritik.

Han kan ikke bare møve sig ud og ind, når det passer ham. Det betyder, at han ikke kan bevæge de samme penge ind i en ny virksomhed på udsalg og score på aktiestigningen en gang til. Han er tvunget til at ligge fortøjet i havnen og vente i meget lang tid. For dig og mig er det nemmere. Vi er små og adrætte, så vi skruer op for vores lille motorbåd, zigzagger uden om de store supertankere som Berkshire Hathaway og drøner ud af havnen afsted mod nye eventyr. Vi kan manøvre os ud og ind af investeringer, når vi vil, og dermed er vi bedre i stand til at købe billigt og sælge dyrt. Vi kan bruge Warren Buffetts strategi mere effektivt, end han selv kan.

Hvis du kan lave et afkast på 30 pct., så skal du faktisk kun bruge omkring 785.000 kr. til at forsøge dig selv på Peter Joakims budget, og så er du i mål efter seks år. I Peter Joakims tilfælde ville han være 33 år og i stand til at forsørge sig selv.

Renters rente gør dig rig

Stadig skeptisk? Ok. Vi er konservative og holder os til de 20 pct. Men ni år er da heller ikke så ringe, vel? Hvis Peter Joakim bliver hængende lidt endnu på arbejdspladsen, så ville han for alvor begynde at mærke effekten af renters rente. Efter 20 år ville han have over syv mio. kr. Efter 30 år ville han have knap 24 mio. kr. Sjovt, ikke?

Min pointe er, at du ikke kan spare dig til at blive økonomisk uafhængig. Det er også svært at nå dertil, hvis du bare kører passive indeksfonde eller investeringsforeninger og opnår et middelmådigt afkast. Vil du være økonomisk fri, inden dine hår bliver grå af at spare, skal du lære at investere som Warren Buffett og skrue dit afkast op. Så vil din rejse mod økonomisk uafhængig gå hurtigere og nok også være sjovere. For du kan næsten ikke undgå at blive meget velhavende af det.

Annonce

7 thoughts on “Gæsteindlæg: Hvor realistisk er det at blive økonomisk uafhængig?

  • 24/10/2018 at 11:16
    Permalink

    Useriøs artikel som slet ikke tager højde for “sequence of returns risk”, når man har nået FIRE.

    De fleste private investorer klarer sig dårligere end markedet. Det er matematisk umuligt for de fleste at gøre det bedre end markedet.

    Mvh.
    Peter

    Reply
  • 24/10/2018 at 16:26
    Permalink

    Jeg vil gerne lige starte ud med at sige at jeg er glad for de indlæg der med tiden har været udgivet her. Jeg har nydt godt af dem og generelt anbefalet indlæg fra pengepugeren.dk til dem der måtte gide at høre på mig. Mange tak for det!

    Dog synes jeg at dette (gæste) indlæg leder potentielle nye FIRE folk på afveje så til jer derude der måtte læse dette indlæg og ikke har hørt særlig meget om konceptet før, så synes jeg ærligt talt at skal springe dette ene indlæg over. Hvorfor? Jeg vil tillade mig at quote lidt:

    “Du kan blive bedre end Warren Buffett”

    “Jeg ved godt, at mange vil ryste på hovedet og sige, at 20 pct. er for højt. Det er det ikke. Alle kan lære at investere som Warren Buffett.”

    Han er jo en superstjerne i investeringsverdenen NETOP fordi han har udført noget som er specielt! Han svarer til Mike Tyson indenfor investeringsverdenen. Selv hvis Mike Tyson var din mentor 24/7, ville du så have en “nem” chance for at udføre det samme som han kan/kunne? I så fald ville han jo ikke have været en superstjerne indenfor boksning.
    Hvis du udvælger enkelt aktier og håber at få fx 20% når hele verdensmarkedet giver fx 4% så er det fordi du tager en stor risiko hvor du tror at du har noget information om markedet som de professionelle investorer ikke har. Du er op i mod folk som har brugt hele deres liv i branchen og har alt fra et par 100 ansatte til flere 1000 som bruger deres bedste timer af døgnet på at finde tends. Udover at de er højt kaffinerede, så gør de brug af cutting edge machine learning algoritmer (med kæmpe datasæt) som har en kapacitet til at behandle information ingen enkelt person på nogen måde kunne håbe på at tilnærme sig. Faktisk er anbefalingen fra folk som Warren Buffett og Ray Dalio netop at holde sig langt fra det game, og smide pengene i et indeks eller fx “all weather portfolio” (hvis man lytter til Ray). Hvordan har du en jordisk chance for at få et afkast der er bedre end markedet uden at gamble? Kære læser, hvis du vælger at investere din formue i akter, så prøv at slå “passiv indeks investering” op og spar dig selv for at gå fallit med dine hårdt tjente penge. Hvis du stadig vælger at købe enkeltaktier, så er du i hvert fald oplyst om dette alternativ og jeg håber på at du køber bredt nok til at du overlever når næste økonomiske krise rammer.

    “..at det tager en halv livstid” (at blive økonomisk uafhængigt)

    Er et svar som lyder mere som om at man prøver at skræmme folk væk fra at kunne opnå FIRE, eller i bedste fald kun korrekt hvis du altså sparer ca 15% af din indkomst op. 15% er standard rådet fra din typiske pensionsrådgiver.

    Virkeligheden er slet ikke så trist. Kære læser, du får her et par links jeg selv har haft stor gavn af:

    http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

    Denne graf viser at et mere nuanceret svar på hvor længe du er om at opnår økonomisk uafhængighed. Det er primært en funktion primært drevet af din opsparingsrate.
    http://networthify.com/calculator/earlyretirement?income=50000&initialBalance=0&expenses=20000&annualPct=5&withdrawalRate=4

    http://earlyretirementextreme.com/how-i-became-financially-independent-in-5-years-part-i.html

    men igen så læs også nogle af de andre indlæg fra pengepugeren da der også er andre guldkorn at finde.

    Peter har også en rigtig god pointe i forhold til “sequence of returns risk”. Det hele er beskrevet i nøje detaljer i følgende blog:

    https://earlyretirementnow.com/start-here/

    Hvis du er interesseret i at lære mere om investering og specielt hvorfor man skal afholde sig fra at forsøge at slås mod en fyr som Warren Buffett:

    https://jlcollinsnh.com/stock-series/

    Hvis podcasts er vejen for dig:

    https://www.madfientist.com/podcast

    Hvis du vil høre mere om “sequence of returns risk” bare i podcast format

    https://www.choosefi.com/035-sequence-return-risk-early-retirement-now/

    Reply
    • Pengepugeren
      24/10/2018 at 17:08
      Permalink

      Hej Rabie

      Tak for en velfunderet kommentar!

      Gæsteindlæg er altid skribentens egen holdning. Og selvom jeg ikke er enig i forudsætningerne, synes jeg der skal være plads til nogle gange at dele andre perspektiver herinde. Om ikke andet så for at sætte gang i en debat. Hvilket det i den grad har gjort, både her og på de sociale medier :)

      Reply
    • 24/10/2018 at 17:32
      Permalink

      Hej Rabie,

      Glimrende indlæg! Jeg er enig langt hen ad vejen. God pointe med at Warren Buffet anbefaler de fleste individuelle -og- institutionelle investorer at bruge indeksfonde. Det bør være en meget klar besked.

      Mvh.
      Peter

      Reply
    • 25/10/2018 at 17:08
      Permalink

      Tak for svaret her, jeg synes godt nok også indlægget næsten ligner en af de her “get rich so fast” spam mails der dukker op i min mailboks nu og da, så dejligt at nogen kan komme med så velformuleret svar:)

      Jeg tænker godt der kan laves indlæg, der kan sætte spørgsmålstegn ved, om investeringer kun i ETF’er mv. er en god ide, eller om man kan få noget ud af at dygtiggøre sig. Et sag der så kan komme an på en del faktorer, som jeg ikke skal kloge mig videre på. Jeg kan kun se, at der er mange der prøver at gøre det bedre end markedet, og for nogen lykkes det da sikkert også.
      Men altså det her indlæg, det får det hele til at lyde meget nemt, og som noget alle burde gøre.
      Det næste vi kan gøre er da binary options, det har jeg også hørt skulle være lige til, og endda nærmest sjovt :D Måske vi kan stoppe med arbejde med det samme så :D

      Nå ja forresten, jeg fandt aldrig ud af om Peter Joakim så kom ud af den lille lejlighed, og rent faktisk fik sig lidt mere af et liv?

      Reply
  • 24/10/2018 at 19:24
    Permalink

    Ja helt klart, det er rigtigt fint at få andre perspektiver på bordet så man kan få sig noget mental sparring :)

    Der er dog nogen diskussioner som jeg mener er mere værdifulde end andre. Hvis jeg skal tage et ekstremt eksempel så gider jeg personligt ikke at bruge meget tid på at diskutere hvorvidt jorden er rund eller flad, og der føler jeg personligt at påstande i stil med “alle kan være som Warren Buffett” trækker lidt derhen af.

    Men som du kan se kunne jeg alligevel ikke lade vær med at komme med min personlige holdning til hvorfor at det efter min mening er noget vås. Der må jeg nok tilskrive en del af grunden til at du har en rigtigt fornuftigt blog som jeg værdsætter, at du har en vis magt til at påvirke en god portion mennesker, og at investering som emne stadig er svært at finde hoved og hale i (så der er massere af diskussioner at have endnu). Så når jeg støder på noget som indlægget her for jeg nogen gange svært ved at holde nallerne fra tastaturet :)

    Mvh,
    Rabie

    Reply
    • Pengepugeren
      25/10/2018 at 10:31
      Permalink

      Jeg sætter stor pris, at du tog dig tid til at skrive en kritisk kommentar. Konstruktiv kritik er velsagtens den mest opbyggelige form for respons!

      Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com