Ny blog måned 16: Penge op, besøg ned

Indholdsfortegnelse

Den seneste måned udgav jeg 10 artikler. Færre end planlagt, men jeg er tilfreds pga. deres omfang. Især en 6.000-ords artikel tog en uge at skrive og researche, fordi den er målrettet det sandsynligvis oftest søgte term inden for bloggens emne. Lidt i stil at med fx blogge om forfatterskab og så udgive en artikel om, hvordan man skriver en bog.

Konkurrencen er stor, og jeg kommer nok ikke øverst på Google lige med det samme, men den er (i al beskedenhed) virkelig velskrevet og informativ. Og fordi den nu er udgivet, kan jeg i fremtiden analysere og tilpasse den med henblik på SEO-optimering.

Jeg har også fundet nogle gode affiliate-programmer og ansøgt om deltagelse. Blog #1 var lidt svær at finde gode programmer til – især fordi den mest oplagte mulighed afviste min ansøgning, alene fordi jeg ikke har adresse i USA. Diverse affiliate-links er endnu ikke implementeret på bloggene endnu, men al forarbejdet er gjort. Det vil forhåbentlig øge indtægten mærkbart.

Hvordan går det med indtjeningen?

Den seneste måned tjente jeg i alt 359,14 dollars (ca. 2,300 kr.), hvoraf størsteparten fortsat var fra bannerreklamer plus lidt fra Amazon. Det er en stigning på 20,4% siden sidste status.

Herunder er en opdateret graf over den samlede indtjening siden starten.

Det var den gode nyhed. Efter de sidste to måneders indtægtsnedgang er det godt at se fremgang igen, og tilmed den højeste samlede indtægt siden starten.

Den dårlige nyhed er, at der ikke har været fremgang i antallet af sidevisninger. Faktisk har der for første gang været et lille samlet fald på 3%:

Det er jeg ikke så glad for at se. Et fald i indtjening er til at leve med, så længe der kommer flere besøgende. Selvom at -3% i sig selv ingen praktisk betydning har, så er det ikke et positivt tegn. En enkelt måneds afvigelse fra planen er OK, men blog #2 har reelt ikke flyttet sig i fire måneder!

Hvad kan man gøre ved det? Umiddelbart er der følgende muligheder:

  • Udgive en masse korte artikler med lav konkurrence: Let og hurtigt med næsten garanteret resultat i en eller anden grad.
  • Udgive længere artikler af høj kvalitet med fokus på mere konkurrenceprægede søgetermer: Tidskrævende og risiko for at floppe, men samtidig med potentiale for store resultater.
  • Optimere eksisterende artikler: Ikke noget jeg tidligere har begået mig ret meget i. Det føles som at bruge tid på noget, der allerede er færdigt. Men i følge de kloge, kan det gøre en meget stor forskel. Nogle har sågar en strategi der går ud på først at udgive en masse artikler af lav kvalitet, indsamlede data over de efterfølgende 6 måneder og herefter forbedre dem, som har potentiale.

Jeg er oprigtig talt lidt i tvivl om, hvad der er den bedste strategi. Men jeg vender tankerne om de videre planer for hver af de to blogs nedenfor.

Blog #1: Bolig

Den seneste måned er antallet af sidevisninger faldet 2,35% – svarende til 307 færre sidevisninger.

I samme periode har jeg udgivet fem nye artikler. En af dem er et forsøg på at fokusere lidt mere på emner med ‘buyer intent‘ – dvs. hvor folk søger efter information relateret til en købsovervejelse (Fx. produktanmeldelser).

Dette er en effektiv måde at tjene penge på affiliate marketing. Desværre er det ofte kedeligt at skrive om, og desuden vil jeg ikke anbefale et produkt, jeg ikke selv har erfaring med eller kan stå bag. Det gør det lidt sværere at finde på nogle relevante artikler.

Jeg synes efterhånden, det er blevet svært at finde på nye artikelemner. Bloggens tema er meget praktisk informativt, og den slags kræver ofte illustrationer og billeder som tager lang tid at lave. Det kan selvfølgelig være en fordel, fordi andre heller ikke gider eller har mulighed for at gøre dette.

Jeg er lidt i tvivl, om hvad bloggen her skal føre til på længere sigt. Når jeg sammenligner den med andre blogs i samme niche, ser det ud til, at det er domineret af byggeselskaber og lignende virksomheder, der sælger boligrelaterede produkter, og som blogger for at tiltrække kunder.

Hvis denne blog skal udvikle sig til noget mere, så skal temaet nok udvides med nogle lidt andre emner. Her er utvivlsomt mulighed for meget mere vækst, men det kræver en eller anden form for velovervejet strategi. Jeg er ikke helt afklaret her, men bliver nød til at tænke lidt over det. Jeg ser dog ikke umiddelbart potentiale for en decideret ‘authority blog‘. Ekspertisen er der ikke, og umiddelbart heller ikke interessen.

Hvad viser Search Console?

Som nævnt, har besøgstallet stået lidt stille. Det skal jeg have vendt til en opadgående kurve.

Statusoverblik

Jeg har som sædvanlig ingen udgifter haft, og Indtægten steg med 19,66%, Svarende til ca. 245 kr. mere end sidste måned. Indtjeningen steg således på trods af, at besøgstallet faldt en lille smule.

ArtiklerSidevisningerUdgifterIndtægterAkk. indtjening
Måned 1002.7000-2.700
Måned 272500-2.700
Måned 33211300-2.700
Måned 4326000,44-2.699,56
Måned 542162296,252,90-2.992,91
Måned 650268135,194,41-3.123,69
Måned 754519135,509,98-3.249,21
Måned 8801.190189,0020,45-3.417,76
Måned 9812.923054,92-3.363,63
Måned 10924.498079,79-3.283,84
Måned 111085.689084,1-3199,74
Måned 121137.7980141,44-3.058,30
Måned 131168.7320185,89-2.872,41
Måned 1411811.4460211,05-2.661,37
Måned 1512013.0780194,14-2.467,23
Måned 1612512.7710232,30-2.234,93
Alle valutatal er i USD.

Jeg har ingen BAT modtaget fra besøgende med Brave Browser.

Hvad skal der ske i næste måned?

Som nævnt kan jeg enten udgive en masse korte artikler, fokusere på længere artikler af højere kvalitet eller optimere eksisterende artikler.

Jeg svært ved at finde flere gode emner til lange artikler, og interessen for at dykke ned i dem er desuden begrænset. Hvis jeg støder på et oplagt emne, bliver muligheden selvfølgelig udnyttet, men det bliver ikke det primære fokus.

Derimod kan jeg komme på en hel del ‘low ball’ artikler, der kunne skrives relativt hurtigt og måske give et lille boost i besøgstallet. Nogle gange rammer man tilmed et søgeterm med lille konkurrence og meget større interesse end forventet.

125 artikler er dog allerede en god portion. En del af dem er stadig ved at finde deres plads på Google, og jeg har en rimelig forventning om, at besøgstallet vil stige. Der er dog også en del af de tidlige artikler, som med fordel kunne optimeres, så Google synes bedre om dem. Der er sågar en del artikler, som slet ikke er indekseret hos Google.

I den kommende måned vil jeg derfor primært optimere ældre artikler med stor søgevolumen og lille besøgstal. Jeg vil dog også udgive nogle mindre og lettere artikler.

Blog #2: Dyr

Den seneste måned har der været 12.528 sidevisninger. Det er et fald på 4,4% eller 576 visninger. Øv. Til gengæld er interessen på Pinterest stigende. Der er rigtig mange, som ‘gemmer’ mine ‘pins’. Der er dog ikke så mange, som klikker sig videre til artiklerne.

Modsat blog #1 så kan jeg sagtens se dette som en fremtidig ‘authority blog’. Dette er et emne, jeg har næsten lige så stort kendskab til som privatøkonomi, og som interesserer mig meget. Jeg kunne også forestille mig at udgive en bog, et kursus eller lignende på et tidspunkt.

Der skal arbejdes lidt med besøgstallene, men jeg har allerede udgivet en del omfattende og centrale artikler. Forhåbentlig giver det pote i de kommende måneder. Jeg er ikke alvorligt bekymret for et seriøst fald, for selv en flad kurve er OK (for en periode), hvis det skyldes sæsonvise udsving.

Hvad viser Search Console?

Impressions‘ er svagt faldende. Det er tegn på, at der foretages færre søgninger omkring emnet generelt. Det har vi vist også vendt tidligere. Og jeg tror, det kun fortsætter i den retning indtil foråret.

Statusoverblik

Den seneste måned indbragte bloggen 126,84 USD, svarende til ca. 815 kr. Det er en stigning på 21,7%. Vi er dog stadig et stykke fra toppen i måned 13.

ArtiklerSidevisningerUdgifterIndtægterAkk. indtjening
Måned 151211650-165
Måned 21026103,270-268,27
Måned 314139202,440,16-439,84
Måned 4194971283,10-564,74
Måned 5347122104,17-770,57
Måned 6467071626,41-926,16
Måned 7537241707,65-1.088,51
Måned 8571.2119010,68-1.167,83
Måned 9571.850016,42-1.151,41
Måned 10574.107036,71-1.114,70
Måned 11638.288073,89-1040,81
Måned 127412.9660141,44-899,36
Måned 137612.9650164,58-734,78
Måned 148212.4630130,81-603,98
Måned 158613.1040104,22-499,76
Måned 169112.5280126,84-372,92
Alle valutatal er i USD.

Jeg har ingen BAT modtaget fra besøgende med Brave Browser.

Hvad skal der ske i næste måned?

Også her er der tre mulige tilgange:

Udgive en masse kortere artikler: Jeg har en lang liste af mindre emner, som med fordel kunne skrives og udgives.

Fokusere på længere artikler af højere kvalitet: Rigtig mange af de store emner er nu udgivet og afventer Googles vurdering.

Optimere eksisterende artikler: Det kan vel ikke skade at kigge på mulighederne.

I den kommende måned vil jeg fokusere på at udgive så mange mindre (ca. 1000 ord) artikler som muligt, men også undersøge mulighederne for at optimere nogle af de ældre artikler, som ikke klarer sig så godt.

Gå til oversigt over alle statusopdateringer

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com