Ny blog måned 6: Switcheroo

Denne måneds status bliver lidt kortere en sidst, men jeg håber, du alligevel vil finde det interessant.

Indholdsfortegnelse

Gå til oversigt over alle statusopdateringer

Pinterest er noget underligt noget

For et par uger siden blev den ene af de to blogs fjernet fra Pinterest.

Jeg forsøgte at logge ind, og fik en besked om, at profilen var blevet lukket pga. brud på deres politikker uden yderligere forklaring.

Det kom lidt bag på mig, for der er umiddelbart intet, der kunne karakteriseres som spammy eller kontroversielt – selvom det kan være svært at vide sig sikker i disse tider. Så jeg klagede, og modtog da også relativt hurtigt følgende mail:

Okay, tak. Så fik jeg en lille smagsprøve på Big Techs egenrådighed. Men glimrende, at det blev løst hurtigt. Og egentlig var det også fint nok at blive mindet om, hvor hurtigt man kan miste alt, hvis man bygger hele sin forretning op omkring sociale medier eller en bestemt teknologisk platform. Noget jeg længe har forsøgt at undgå.

Farvel til Amazon

Jeg blev også smidt ud af Amazon.com og .uks affiliateprogram, fordi jeg ikke havde omsat for noget i en måned.

Det er helt normal procedure, og man kan relativt let ansøge om at genaktivere affiliatekontoen. Men jeg har alligevel valgt at droppe dem permanent. Dels fordi de for nylig har skåret drastisk i provisionen, og dels fordi jeg er blevet noget skeptisk overfor at bidrage til en altdominerende mastodont som Amazon.

Derfor skal jeg have fjernet en række links til Amazons produkter, for der er bestemt ingen grund til at give dem gratis kunder. Og så skal vi have fundet nogle gode alternativer, for man kan ikke leve af bannerannoncer alene.

Nye artikler

Jeg udgav i november en meget lang artikel her på bloggen. Og da jeg alligevel var i gang med at skrive lange artikler, skrev jeg en næsten lige så lang til blog #1.

BuySellText havde også Black Friday-tilbud med 15% rabat på alle artikler, som blev bestilt fredag og mandag, så jeg bestilte 9 stk. Vidste du, at “artikelshopping” kan være afhængighedsskabende?

Månedens mål var at udgive 10 artikler på blog #1 og 20 på blog #2. Det var vist for ambitiøst, men jeg fik da udgivet hhv. 8 og 12 artikler. Normalt havde jeg været tilfreds nok med det, men ikke når målet var højere.

Til gengæld har flere af artiklerne umiddelbart ganske store potentialer for at komme højt på Google. Nogle fordi de er velskrevet, andre fordi der ikke i forvejen fandtes godt og informativt materiale om deres respektive emner.

Jeg overvejer i øvrigt at starte endnu en blog. Det er vist ingen nyhed, at jeg lider hårdt af shiny object syndrome, men hvordan kan man give slip på en rigtig god idé og et godt (ledigt) domænenavn. Kan vi mon udvide døgnet til 42 timer?

Tanker om artikelskrivning

Mange af de lidt nørdede, nicheprægede emner besvares ofte af nørdede typer. Fordelen er selvfølgelig, at de ved en masse om deres respektive emner, men mange begår samtidig to betydelige fejl:

1. De går mere op i at skrive om emnet end i de går op i, om det er læsevenligt

Det bliver ofte til en mur af tekst og en masse afstikninger fra det primære emne, gom gør det svært at finde et reelt svar på det, man søger. Og den slags artikler vælger Google ofte kun at vise, hvis der ikke findes mere læsevenlige alternativer.

Eksempelvis søgte jeg for nylig information (ikke relateret til bloggene) om, hvorvidt almindelige tyskere kendte til holocaust, da det stod på. Google førte mig til denne meget lange artikel. Den er virkelig informativ, men skidt struktureret, svær at finde rundt i og med mange afstikninger, som ikke er direkte relateret til spørgsmålet.

Netop denne artikel er udgivet af et universitet, og universiteter har ofte høj autoritet hos Google. De kan derfor tillade sig at se stort på den slags, men hvis vi andre vil have en chance, så skal vi gøre det meget mere læsevenligt.

2. De kender emnet så godt, at de har svært ved at se det fra begynderens perspektiv

Skribenter med et stort kendskab til et givent emne kan have svært ved at vurdere modtagerens viden. Jeg kender udfordringen fra denne blog. Er det fx nødvendigt at forklare hvad Aktiesparekontoen er, hver gang den nævnes? Eller kan man antage, at læseren ved det, og helst vil spares en unødvendig forklaring?

Det er ofte en balancegang med flere forskellige løsninger, men mange eksperter tænker slet ikke over det, og så taber de læseren og dermed også deres placering på Google.

Derfor går en betydelig del af artikelskrivningen ud på at præsentere nørdede emner på en måde, så folk uden en stærk faglig ballast orker at læse det, og bagefter synes, at de har fået et klart svar.

Blog #1: Bolig

Jeg har som nævnt udgivet 8 artikler. Nogle var udliciteret til BuySellText, andre havde jeg selv skrevet, og jeg er faktisk lidt stolt af især to af dem.

Hvad viser Search Console?

Der har i den seneste måned været en fremgang på 129% via Google! Besøgstallet er fortsat lavt, men jeg er positivt overrasket over at se en så betydelig stigning. Lad os håbe, det fortsætter.

Statusoverblik

I alt var der 268 sidevisninger, hvoraf over 90% kom fra søgemaskiner – selvfølgelig primært Google, men ikke udelukkende.

Kun ét besøg har der været via sociale medier, og jeg har en mistanke om, at jeg selv er kommet til at klikke på linket en enkelt gang. Gad vide, hvorfor opslag på Pinterest har så meget mindre effekt end det har for blog #2.

ArtiklerSidevisningerUdgifterIndtægterAkk. indtjening
Måned 1002.7000-2.700
Måned 272500-2.700
Måned 33211300-2.700
Måned 4326000,44-2699,56
Måned 542162296,252,90-2992,91
Måned 650268135,194,41-3123,69
Alle valutatal er i USD.

I alt tjente jeg 4,41 USD (ca. 27 DKK) på reklameindtægter i denne måned. Der er endnu ikke helt nok til en ny Ferrari, men en fremgang på lidt over 50% er da ikke så skidt.

Hvad skal der ske i næste måned?

Jeg tror, dette er en ganske indbringende niche. Ikke blandt de allerhøjest betalte, men dog i den højere ende. Derfor skal jeg have gravet lidt mere i, hvilke emner, der er mest indbringende, og så skal jeg havde fundet nogle søgetermer, der vil være lette at ranke på Google.

Planen er derfor at fortsætte med at udgive artikler, men at fokusere mere målrettet på a) de mest indtægtsgivende og b) dem med mindst konkurrence.

Og så fortsætter jeg med at dele artiklerne på Pinterest, selvom det mest af alt føles som spild af tid.

Jeg skal i øvrigt også have lavet mere interlinking. Dvs. gennemgå gennemgået artikler for muligheder for at linke videre til andre artikler på samme blog. Det kunne jeg jo ikke rigtig gøre i starten, da der ikke var så mange artikler, men nu er det på tide.

Interlinking er vigtigt, fordi det holder folk optaget i længere tid, giver flere reklamedollars og i øvrigt er god SEO.

Blog #2: Dyr

Hvor sidste status var ganske pæn, så har den seneste måned være været mindre imponerende.

Hvad viser Search Console?

I følge Search Console er antallet af besøg fra Google steget med 5,4%

Jeg har fulgt udviklingen dagligt, og den har konstant har ligget lige over eller under forrige måned:

Klik for fuld opløsning.

Det er lidt ærgeligt at se så svag en udvikling. Forhåbentlig ændrer det sig i den kommende måned. En del af artiklerne er dog relativt sæsonpræget, så måske sker der først rigtig noget til foråret.

Månedens status viser en stigning i antallet af first impressions. Med lidt held er det en masse af de senest udgivne artikler, som er ved at blive rullet ud på søgemaskinen.

Statusoverblik

I alt har vi haft 707 sidevisninger inkl. besøg fra andre kilder end Google. og det er et fald på 1,6%

ArtiklerSidevisningerUdgifterIndtægterAkk. indtjening
Måned 151211650-165
Måned 21026103,270-268,27
Måned 314139202,440,16-439,84
Måned 4194971283,10-564,74
Måned 5347122104,17-770,57
Måned 6467071626,41926,16
Alle valutatal er i USD.

Indtjeningen er dog steget med 50%. Det kan sandsynligvis forklares med, at Ezoics algoritme bliver bedre, efterhånden som der kommer mere data.

Hvad skal der ske i næste måned?

Det viser sig, at denne blog har en meget skæv fordeling af sidevisninger. Jf. tabellen nedenfor står to artikler faktisk for næsten 60% af alle besøg. Det er også en rigtig god artikel, men der er alligevel ikke optimalt, fordi det betyder, at besøgstallet påvirkes kraftigt af, om netop denne artikel klarer sig godt på Google.

På blog #1 er der derimod en mere jævn fordeling af sidevisninger pr artikel. Nogle er bestemt mere populære end andre, og det er helt OK, så længe det hele ikke står og falder med en eller to artikler.

De 10 mest populære artikler på blog #2. Klik for fuld opløsning.

Jeg har i øvrigt tilføjet datoer, for hvornår artiklerne er udgivet. Måske vil du finde det interessant. Jeg hæfter mig ved, at tre artikler fra november er med i top-10, og at det er artikler, som jeg havde udvalgt pga. lav konkurrence.

Det er selvfølgelig for tidligt at sige noget definitivt, men jeg tror, at den bedste strategi her vil være at plukke alle de lavthængende frugter med henblik på at øge bloggens autoritet hos Google. I den kommende måned vil jeg derfor udgive mindst 10 artikler, som ligeledes har lav konkurrence.

Og så skal der naturligvis også laves interlinking på denne blog.

Gå til oversigt over alle statusopdateringer

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com