11. måder at spare på brændstoffet

Brændstof er afsindigt dyrt i Danmark. Måske har du en stor benzinsluger, måske har du en lille bil, som kører langt på literen. Uanset biltype udgør brændstofforbruget ofte en betydelig post på budgettet.

De seneste par år har priserne heldigvis været relativt lave, men nu er de igen steget en hel del. Derfor bringer jeg hele 11. måder at spare på brændstoffet, så du kan fore tegnedrengen med lidt flere af dine hårdt tjente basseører.

1. Kør mindre i bil

Man skulle ikke tro det, men grundig forskning har resulteret i den overraskende konklusion, at mindre bilkørsel medfører mindre brændstofforbrug.

Overvej at skære ned på antallet af køreture, og undgå især de korte ture. Korte ture er særligt dræbende for din dieselbil, men også benzinmotorer tager skade af småture, hvis de ikke når at blive ordentligt opvarmet.

En kold motor forbrænder dertil mere brændstof end en varm ditto. Hvis du kører 5 ture på 10 km, vil du derfor forbruge betydeligt mere brændstof end én tur på 50 km.

Forsøg derfor at samle dine ærinder over et færre antal ture. Skal du i Bilka, så køb ind på vejen hjem fra andetsteds. Måske kan du tage en trailer med på slæb, så turen til genbrugspladsen kan ordnes på vejen. Tænk kreativt og spar på brændstoffet.

2. Kør langsommere

Man må gerne køre 90 km/t på motorvejen. Ved at køre 90 i stedet for 110 sparer du kassen i benzinforbrug. Du kommer lidt langsommere frem, men alt i alt gør det ikke den store forskel.

Et eksempel: Vores bil kører ca. 18 km/l ved 110 km/t og ca. 23 km/l ved 90 km/t. Normalt kører jeg ca. 40 km motorvej om dagen.

Ved 110 km/t tager ruten 21,82 minutter og forbrænder 2,22 liter benzin.

Ved 90 km/t tager ruten 26,67 minutter og forbrænder 1,74 liter benzin.

Hvis benzinprisen er 11,50 kr. pr liter, giver det en daglig besparelse på 5,56 kr. og ekstra køretid på 4,85 minutter. Det er 1,15 kr. besparelse i minuttet eller 68,75 kr. i timen. Det er måske ikke en formue, men en besparelse er jo skattefri. Og så kan man bruge tiden på at høre musik eller lydbøger under kørsel.

Man skal naturligvis tage hensyn til andre bilister, og derfor er det ikke altid hensigtsmæssigt at køre 20 km/t under den fastsatte makshastighed. Men på strækninger med plads i de andre vognbaner, kan det give god økonomisk mening at køre langsommere.

3. Motorbrems og rul

En simpel regel for at bruge mindst muligt brændstof er at træde så lidt som muligt på bremsen.

Kig langt frem i trafikken, og vurder, hvornår du får brug for at sænke farten eller stoppe. Slip så speederen og lad bilen motorbremse. Så længe den er i gear, holdes motoren i gang af fremdriften og du bruger NUL brændstof. I tilgift slider du mindre på de dyre bremser.

Hvis du mærker at bilen er ved at miste momentum længe inden du skal stoppe, så sæt den i frigear og lad den glide. I frigear glider bilen længere, og den bruger kun benzin på at holde motoren i tomgang.

Igen skal man naturligvis tage hensyn til sine medtrafikanter, og ikke rulle meeeget langsomt over flere kilometer, hvis man derved er til gene for bagvedkørende trafik.

4. Find de billigste tankstationer

Kend dine lokale tankstationer. Hold øje med priserne når du kører forbi – også når der ikke skal tanke op. Ofte er der en eller flere stationer, som er markant billigere end de andre.

Typisk er benzinen dyrere i de mere trafikerede områder. Særligt på motorvejsstationerne betaler man overpris for at fylde tanken.

Nogle selskaber er også billigere end andre. Eksempler på lavprisstationer er bl.a. F24 og OIL!… Og brændstoffet er jo det samme alle steder.

Lær dit lokalområde at kende. I stedet for at tanke samme sted hver gang, så hold øje med priserne. Lav en mental note af og hvilke tankstationer, der typisk har lavere priser end konkurrenterne.

Du kan også benytte FDMs website til formålet. Priserne indtastes dog ofte af brugere, så de virker bedst i tættere befolkede områder.

5. Sluk for aircondition

Bilens airconditionanlæg skal bruge strøm fra bilens motor til at køle luften ned. Det er oftest ikke en kæmpe udgift her til lands, fordi her sjældent bliver hedt. Men med den usædvanligt varme sommer, vi havde i år (2018), har vi måske for en gang skyld sat pris på opfindelsen.

Og pris, det bliver det bestemt sat, for aircondition øger ofte brændstofforbruget med 8 – 10%. Et airconditionanlæg skal tilmed også vedligeholdes, og sådan et eftersyn løber let op i 1.000 kr.

Hvis du er seriøs med at spare på benzinen, men gerne vil have lidt luftkøling, kan du tænde for airconditionen, når du motorbremser. Såfremt batteriet allerede er opladet, får du derved gratis strøm, der kan drive anlægget.

Kan jeg ikke bare rulle vinduet ned?

Udfordringen ved at køre for nedrullede vindue er, at bilen bliver mindre aerodynamisk. Du lukker luft ind i bilen, som rammer bagenden og nødvendiggør et højere benzinforbrug.

Faktisk er det mere brændstoføkonomisk at bruge aircondition end at køre med vinduerne nedrullet. Ved meget lave hastigheder er effekten af nedrullede vinduer muligvis lavere, men køleeffekten desværre tilsvarende lav.

Uanset hvad anbefales det dog, at man tænder for airconditionen i 10 minutter mindst en gang om måneden – også om vinteren. Det bør man, fordi systemet smøres under drift. Hvis kølemidlet står stille over længere tid, kan diverse pakninger blive utætte, og så skal anlægget til service.

6. Accelerer effektivt

Biler bruger særligt meget brændstof, når de accelererer, og jo hastigere acceleration desto større brændstofforbrug. Det skyldes, at der skal mere energi til at øge hastigheden end til at holde en konstant hastighed.

Derfor er det mest effektivt at komme op i fart relativt hurtigt samtidig med, at du accelererer jævnt og gnidningsfri.

Det vil sige, accelerer hastigt men uden at drøne frem i lavt gear. Skift i stedet til et højere gear hurtigst muligt. Ikke før bilen kan følge med (undgå den velkendte raslen af en bil i for højt gear), men hurtigst muligt derefter.

7. Undgå bilkøer

Ud over at være dræbende kedeligt, så er køkørsel elendigt for brændstofforbruget. Den konstante langsomme kørsel i lavt gear kombineret med mange accelerationer dræner tanken på rekordtid. Derfor gælder det om at sky køkørsel som pesten.

Nogle gange kan det betale sig at køre en omvej, også selvom den er lidt længere. Alternativt kan du spare både dig selv og din bil for en del stress og at undgå den værste myldretrafik ved at køre lidt tidligere eller lidt senere på dagen.

Planlæg turen med Google Maps

Google tilbyder et rigtig godt trafikoverblik, som kan bruges til at planlægge såvel ferieturen som den daglige pendling.

Du kan se mængden af trafik på vejene ved at åbne Google Maps.

  • Klik på menuknappen i øverste venstre hjørne:
    Google Maps Menu
  • Vælg Traffic
    Google Maps Trafik

Nu får du et glimrende visuelt overblik, over hvor tung trafikken er på vejene. Du kan tilmeld vælge, om du vil se live trafik eller den typiske trafik i et givent tidsrum.

Google Maps trafikoverblik

8. Brug fartpiloten

Som nævnt ovenfor er skift i acceleration mere brændstofintensivt. Stabil fart medfører med andre ord lavere benzinforbrug.

Hvis din bil har en fartpilot, kan det derfor betale sig at tage den i brug. Særligt på lange, lige ruter.

Bemærk dog, at fartpiloten jo ikke kan forudsige vejens hældning. Nogle gange kan det bedre betale sig at øge hastigheden lidt ekstra inden en stejl bakke, frem for at overraske fartpiloten med en pludselig stigning, som den skal korrigere for ved at accelerere midt på bakken.

9. Oprethold et højt dæktryk

Jo lavere lufttryk i bilens dæk desto mere friktion mod vejen. Og friktion er lig med højere brændstofforbrug.

For hver 0,1 bar under optimalt dæktryk stiger brændstofforbruget med omkring 1%. Samtidig slides dine dæk også eksponentielt hurtigere, og nye dæk er en dyr fornøjelse.

Mange OK tankstationer har pumper stående til fri afbenyttelse, så det koster heller ikke mere end 5 minutter fra tid til anden at opretholde et ordentligt dæktryk.

Hvor tit skal jeg tjekke dæktrykket?

Reelt bør dæktrykket kontrolleres hver gang, man alligevel er ved at tanke op. Men det er ikke sikkert, man husker det. Jeg gør i al fald ikke. Desuden er det langt fra alle tankstationer, som har en pumpe eller en måler.

Derfor kan det være en god idé at have sådan en smart lille digital dæktryksmåler liggende i bilen. Den er billig, fylder intet og så kan man tjekke trykket, når og hvor man husker det.

10. Kom op i gear

Højere gear betyder ofte, at bilen skal arbejde mindre hårdt for at holde hastigheden. Det gælder især, når du kører lange, lige strækninger. Ved for lavt gear kører motoren i unødvendigt høje omdrejninger for at holde bilens hastighed.

Det kan sammenlignes med at cykle: Det er lettere at starte cyklen i lavt gear, og det er ligeledes lettere at komme op ad bakker i et lidt lavere gear. Men så snart du kører en lang, jævn strækning, er der meget mindre energikrævende at skifte til højeste gear og træde langsommere i pedalerne.

Det samme gør sig gældende for biler. Og de fleste nyere biler har tilmed en indikator, der viser, hvornår du vil have gavn af at skifte gear. Følg indikatoren for at minimere brændstofforbruget.

11. Hold vægten i bund

Det siger sig selv, at en tungt lastet bil sluger mere brændstof end en let bil.

Faktisk betyder 100 ekstra kilo typisk en forøgelse af brændstofforbruget på 2,5 til 5%!

Hvis du har bare 50 kilo unødvendigt ragelse liggende i bagagerummet og kører 20.000 årligt i en nyere Škoda Fabia. Da vil du forbrænde for omtrent 400 kr. ekstra benzin.

Kort sagt

Hvis du vil spare på brændstoffet, så kør så lidt som muligt. Og når du starter bilen, så kør som en morfar. Behandl dertil bilen ordentligt, og den vil belønne dig med en lavere udgift til såvel brændstof som vedligehold.

Annonce

2 thoughts on “11. måder at spare på brændstoffet

  • 11/10/2018 at 00:15
    Permalink

    Fin artikel. Jeg havde slet ikke tænkt på, at man kunne anskaffe sig sådan en kompakt dæktryksmåler til næsten ingen penge, så det vil jeg da bestemt overveje :)

    Reply
  • 11/10/2018 at 08:46
    Permalink

    I forhold til at følge gearskifteindikatoren, så bør man være opmærksom på, at nogle bilers indikator langt fra er optimal.

    Eksempelvis vil min Seat Ibiza have mig til at køre i 6. gear med 75 km/t, men det er så få omdrejninger, at selv den mindste bakke får bilen til at hoste lidt (på trods af 110 hK). Så her må man ignorere den irriterende indikator.

    Men ellers er det rigtigt, at der kan være meget at hente der :)

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com