11 måder at spare på brændstoffet

Benzinforbrug

Brændstof er afsindigt dyrt i Danmark. Måske har du en stor benzinsluger, måske har du en lille bil, som kører langt på literen. Uanset biltype udgør brændstofforbruget ofte en betydelig post på budgettet.

De seneste par år har priserne heldigvis været relativt lave, men nu er de igen steget en hel del. Derfor bringer jeg hele 11. måder at spare på brændstoffet, så du kan fore tegnedrengen med lidt flere af dine hårdt tjente basseører.

Indholdsfortegnelse

Kør mindre i bil

Man skulle ikke tro det, men grundig forskning har resulteret i den overraskende konklusion, at mindre bilkørsel medfører mindre brændstofforbrug.

Overvej at skære ned på antallet af køreture, og undgå især de korte ture. Korte ture er særligt dræbende for din dieselbil, men også benzinmotorer tager skade af småture, hvis de ikke når at blive ordentligt opvarmet.

En kold motor forbrænder dertil mere brændstof end en varm ditto. Hvis du kører 5 ture på 10 km, vil du derfor forbruge betydeligt mere brændstof end én tur på 50 km.

Forsøg derfor at samle dine ærinder over et færre antal ture. Skal du i Bilka, så køb ind på vejen hjem fra andetsteds. Måske kan du tage en trailer med på slæb, så turen til genbrugspladsen kan ordnes på vejen. Tænk kreativt og spar på brændstoffet.

Kør langsommere

Man må gerne køre 90 km/t på motorvejen. Ved at køre 90 i stedet for 110 sparer du kassen i benzinforbrug. Du kommer lidt langsommere frem, men alt i alt gør det ikke den store forskel.

Et eksempel: Vores bil kører ca. 18 km/l ved 110 km/t og ca. 23 km/l ved 90 km/t. Normalt kører jeg ca. 40 km motorvej om dagen.

Ved 110 km/t tager ruten 21,82 minutter og forbrænder 2,22 liter benzin.

Ved 90 km/t tager ruten 26,67 minutter og forbrænder 1,74 liter benzin.

Hvis benzinprisen er 11,50 kr. pr liter, giver det en daglig besparelse på 5,56 kr. og ekstra køretid på 4,85 minutter. Det er 1,15 kr. besparelse i minuttet eller 68,75 kr. i timen. Det er måske ikke en formue, men en besparelse er jo skattefri. Og så kan man bruge tiden på at høre musik eller lydbøger under kørsel.

Man skal naturligvis tage hensyn til andre bilister, og derfor er det ikke altid hensigtsmæssigt at køre 20 km/t under den fastsatte makshastighed. Men på strækninger med plads i de andre vognbaner, kan det give god økonomisk mening at køre langsommere.

Motorbrems og rul

En simpel regel for at bruge mindst muligt brændstof er at træde så lidt som muligt på bremsen.

Kig langt frem i trafikken, og vurder, hvornår du får brug for at sænke farten eller stoppe. Slip så speederen og lad bilen motorbremse. Så længe den er i gear, holdes motoren i gang af fremdriften og du bruger NUL brændstof. I tilgift slider du mindre på de dyre bremser.

Hvis du mærker at bilen er ved at miste momentum længe inden du skal stoppe, så sæt den i frigear og lad den glide. I frigear glider bilen længere, og den bruger kun benzin på at holde motoren i tomgang.

Igen skal man naturligvis tage hensyn til sine medtrafikanter, og ikke rulle meeeget langsomt over flere kilometer, hvis man derved er til gene for bagvedkørende trafik.

Find de billigste tankstationer

Kend dine lokale tankstationer. Hold øje med priserne når du kører forbi – også når der ikke skal tanke op. Ofte er der en eller flere stationer, som er markant billigere end de andre.

Typisk er benzinen dyrere i de mere trafikerede områder. Særligt på motorvejsstationerne betaler man overpris for at fylde tanken.

Nogle selskaber er også billigere end andre. Eksempler på lavprisstationer er bl.a. F24 og OIL!… Og brændstoffet er jo det samme alle steder.

Lær dit lokalområde at kende. I stedet for at tanke samme sted hver gang, så hold øje med priserne. Lav en mental note af og hvilke tankstationer, der typisk har lavere priser end konkurrenterne.

Sluk for aircondition

Bilens airconditionanlæg skal bruge strøm fra bilens motor til at køle luften ned. Det er oftest ikke en kæmpe udgift her til lands, fordi her sjældent bliver hedt. Men med den usædvanligt varme sommer, vi havde i år (2018), har vi måske for en gang skyld sat pris på opfindelsen.

Og pris, det bliver det bestemt sat, for aircondition øger ofte brændstofforbruget med 8 – 10%. Et airconditionanlæg skal tilmed også vedligeholdes, og sådan et eftersyn løber let op i 1.000 kr.

Hvis du er seriøs med at spare på benzinen, men gerne vil have lidt luftkøling, kan du tænde for airconditionen, når du motorbremser. Såfremt batteriet allerede er opladet, får du derved gratis strøm, der kan drive anlægget.

Kan jeg ikke bare rulle vinduet ned?

Udfordringen ved at køre for nedrullede vindue er, at bilen bliver mindre aerodynamisk. Du lukker luft ind i bilen, som rammer bagenden og nødvendiggør et højere benzinforbrug.

Faktisk er det mere brændstoføkonomisk at bruge aircondition end at køre med vinduerne nedrullet. Ved meget lave hastigheder er effekten af nedrullede vinduer muligvis lavere, men køleeffekten desværre tilsvarende lav.

Uanset hvad anbefales det dog, at man tænder for airconditionen i 10 minutter mindst en gang om måneden – også om vinteren. Det bør man, fordi systemet smøres under drift. Hvis kølemidlet står stille over længere tid, kan diverse pakninger blive utætte, og så skal anlægget til service.

Accelerer effektivt

Biler bruger særligt meget brændstof, når de accelererer, og jo hastigere acceleration desto større brændstofforbrug. Det skyldes, at der skal mere energi til at øge hastigheden end til at holde en konstant hastighed.

Derfor er det mest effektivt at komme op i fart relativt hurtigt samtidig med, at du accelererer jævnt og gnidningsfri.

Det vil sige, accelerer hastigt men uden at drøne frem i lavt gear. Skift i stedet til et højere gear hurtigst muligt. Ikke før bilen kan følge med (undgå den velkendte raslen af en bil i for højt gear), men hurtigst muligt derefter.

Undgå bilkøer

Ud over at være dræbende kedeligt, så er køkørsel elendigt for brændstofforbruget. Den konstante langsomme kørsel i lavt gear kombineret med mange accelerationer dræner tanken på rekordtid. Derfor gælder det om at sky køkørsel som pesten.

Nogle gange kan det betale sig at køre en omvej, også selvom den er lidt længere. Alternativt kan du spare både dig selv og din bil for en del stress og at undgå den værste myldretrafik ved at køre lidt tidligere eller lidt senere på dagen.

Planlæg turen

Google tilbyder et rigtig godt trafikoverblik, som kan bruges til at planlægge såvel ferieturen som den daglige pendling.

Du kan se mængden af trafik på vejene ved at åbne Google Maps.

  • Klik på menuknappen i øverste venstre hjørne
  • Vælg Traffic

Nu får du et glimrende visuelt overblik, over hvor tung trafikken er på vejene. Du kan tilmeld vælge, om du vil se live trafik eller den typiske trafik i et givent tidsrum.

Google Maps trafikoverblik

Alternativt tilbyder de fleste GPS-enheder i dag også mulighed for tilmed at vælge mellem forskellige ruter, blandt andet den billigste.

Brug fartpiloten

Som nævnt ovenfor er skift i acceleration mere brændstofintensivt. Stabil fart medfører med andre ord lavere benzinforbrug.

Hvis din bil har en fartpilot, kan det derfor betale sig at tage den i brug. Særligt på lange, lige ruter.

Bemærk dog, at fartpiloten jo ikke kan forudsige vejens hældning. Nogle gange kan det bedre betale sig at øge hastigheden lidt ekstra inden en stejl bakke, frem for at overraske fartpiloten med en pludselig stigning, som den skal korrigere for ved at accelerere midt på bakken.

Oprethold et højt dæktryk

Jo lavere lufttryk i bilens dæk desto mere friktion mod vejen. Og friktion er lig med højere brændstofforbrug.

For hver 0,1 bar under optimalt dæktryk stiger brændstofforbruget med omkring 1%. Samtidig slides dine dæk også eksponentielt hurtigere, og nye dæk er en dyr fornøjelse.

Mange OK tankstationer har pumper stående til fri afbenyttelse, så det koster heller ikke mere end 5 minutter fra tid til anden at opretholde et ordentligt dæktryk.

Hvor tit skal jeg tjekke dæktrykket?

Reelt bør dæktrykket kontrolleres hver gang, man alligevel er ved at tanke op. Men det er ikke sikkert, man husker det. Jeg gør i al fald ikke. Desuden er det langt fra alle tankstationer, som har en pumpe eller en måler.

Derfor kan det være en god idé at have sådan en smart lille digital dæktryksmåler liggende i bilen. Den er billig, fylder intet og så kan man tjekke trykket, når og hvor man husker det.

Kom op i gear

Højere gear betyder ofte, at bilen skal arbejde mindre hårdt for at holde hastigheden. Det gælder især, når du kører lange, lige strækninger. Ved for lavt gear kører motoren i unødvendigt høje omdrejninger for at holde bilens hastighed.

Det kan sammenlignes med at cykle: Det er lettere at starte cyklen i lavt gear, og det er ligeledes lettere at komme op ad bakker i et lidt lavere gear. Men så snart du kører en lang, jævn strækning, er der meget mindre energikrævende at skifte til højeste gear og træde langsommere i pedalerne.

Det samme gør sig gældende for biler. Og de fleste nyere biler har tilmed en indikator, der viser, hvornår du vil have gavn af at skifte gear. Følg indikatoren for at minimere brændstofforbruget.

Hold vægten i bund

Det siger sig selv, at en tungt lastet bil sluger mere brændstof end en let bil.

Faktisk betyder 100 ekstra kilo typisk en forøgelse af brændstofforbruget på 2,5 til 5%!

Hvis du har bare 50 kilo unødvendigt ragelse liggende i bagagerummet og kører 20.000 årligt i en nyere Škoda Fabia. Da vil du forbrænde for omtrent 400 kr. ekstra benzin.

Kort sagt

Hvis du vil spare på brændstoffet, så kør så lidt som muligt. Og når du starter bilen, så kør som en morfar. Behandl dertil bilen ordentligt, og den vil belønne dig med en lavere udgift til såvel brændstof som vedligehold.

Pengepugeren

Hej, jeg er Pengepugeren. Mit borgerlige navn er Rasmus Firla-Holme, og jeg bor på en lille ø sammen med Fru Pengepugeren og vores to drenge. Jeg har mange interesser, hvoraf penge og privatøkonomi er blandt de største. Jeg elsker tal og at lægge budget, men mest af alt elsker jeg den frihed, som en velfungerende privatøkonomi har givet vores familie. Jeg kan ikke fortælle dig, hvordan du hurtigt bliver rig. Men jeg kan give gode råd funderet i egen erfaring, sund fornuft og lidt simpel matematik, som hjælper dig til på få år at opnå tilstrækkelig økonomisk frihed til at træffe dine egne valg i stedet for at være bundet til et job.

8 kommentarer til “11 måder at spare på brændstoffet

  1. Fin artikel. Jeg havde slet ikke tænkt på, at man kunne anskaffe sig sådan en kompakt dæktryksmåler til næsten ingen penge, så det vil jeg da bestemt overveje :)

  2. I forhold til at følge gearskifteindikatoren, så bør man være opmærksom på, at nogle bilers indikator langt fra er optimal.

    Eksempelvis vil min Seat Ibiza have mig til at køre i 6. gear med 75 km/t, men det er så få omdrejninger, at selv den mindste bakke får bilen til at hoste lidt (på trods af 110 hK). Så her må man ignorere den irriterende indikator.

    Men ellers er det rigtigt, at der kan være meget at hente der :)

  3. Ang. at spare på bremsen, så husk at få renset rusten af bremserne ved at lave en kraftig opbremsning engang imellem (på en tom vej uden trafikanter bag ved!). Har måttet skifte bremseskiver, da bilen dumpede til syn, fordi vi ikke bremsede nok og de var blevet rustne. Det koster en hel del og er en ærgerlig udgift ;)

  4. Og så drives bilens A/C altså ikke af “strøm”, men af en rem fra remskive på motorens krumtap. Dette faktum ændrer dog ikke meget ved selve ræsonnementet i artiklen.

    Vær opmærksom på at 90 km/t på motorvejene kan opfattes som stærkt generende af almindelige bilister der blot ønsker at følge det almindelige flow i trafikken. En langsom bilist i indersporet (som måske kører 100, og derved ligger og overhaler lastbilerne som kører 90), sætter en prop i trafikken i ydersporet.

    Kørsel til gavn for pengepung og miljø er fint, men man burde måske pointere nødvendigheden af respekt for andre mennesker, herunder deres tid. Man kan ikke sætte hensynet til pengepungen over hensynet til medmenneskers ret til at komme frem til tiden, ligesom man heller ikke kan forlange at folk skal køre før hjemmefra, fordi nogen skal ligge og spare penge.

  5. Er læst. Men langsom kørsel på motorvejen giver, trods plads i øvrige vognbaner, anledning til masser af overhalinger og farlige situationer. Det er altså langt det sikreste og smidigste for trafikafviklingen hvis alle kører nogenlunde samme hastighed. Det andet dér… Det er bare egoisme og rethaveriskhed, fuldstændig som dem der insisterer på at køre 20 km OVER grænsen og forventer at trafikken giver dem plads som om det er Moses der deler vandene. Lægger man sig bag en lastbil med 90 i timen, så OK. Lastbilen skal alligevel overhales.

  6. Hvis du vil køre 90 km i timen, så lig dig 20 m bag lastbilen og du bliver suget med ( men hold øje med stoplygterne ) God tur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Seneste artikler

Copyright © 2024 Pengepugeren. Alle rettigheder forbeholdes.
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com