Gæsteindlæg: 3 tips til at spare på maden og få et bedre liv

Gæsteindlæg
Christian Møgeltoft er erfaren madskribent, blogger og professionel anmelder. Han har i over 25 år rejst over hele verden for at samle opskrifter og inspiration til bedre spisevaner.
Hans opskrifter og artikler kan findes på spicytwist.dk og på Facebook med en side, der hver uge opdateres med nye opskrifter.

Hvis du også har et super gæsteindlæg, som lige er noget for Pengepugerens læsere, så læs mere her.

Ja, tænk engang: Det er ligefrem sundt at spare penge på madbudgettet

Lige om lidt skal du glæde dig til 3 tips, som med garanti kan spare dig for massevis af penge på dit ugentlige madbudget – og som samtidig kan give dig et både bedre og længere liv. Plus den lækre bevidsthed om, at du totalt i sync med tiden. Wow!

Det hele startede på en kamelsafari i ørkenen i Rajastan for 20 år siden. Rajastan ligger i det nordvestlige Indien, og vi mødtes med vores guider i delstatens gudesmukke hovedstad, Jaipur.

Det var vinter i Danmark, og jeg var som altid rejst hjemmefra med en solid kuffert – indbygget i bugen. En kuffert bestående af rigelige mængder kød, chips, sukkerknas og kulørte drinks. Man skal jo have noget at stå imod med i den kolde tid. Og i Nordindien er det altså heller ikke specielt varmt på den årstid.

Den magiske kuffert

Da guiderne læssede kamelerne, undrede jeg mig en anelse over, hvor lidt mad de pakkede til den 3 dage lange færd – og hvor meget vand – og hvad der mon var i den smukke, lille kuffert, de passede sådan på, som om den var en prinsesse lavet af det fineste porcelæn. Dén kuffert skulle blive vendepunktet i mit liv (og måske også i dit).

Efter en lang dag i den hårde kamelsaddel og med sindet fyldt op af eventyrlige ørkenoplevelser skreg de forkælede tarme af sult. Guiderne skyndte sig at slå telte op i det kølige sand og tænde bål, så vi kunne få … en kop te!? Ingen gintonic, ingen chips, dobbelt suk.

Det var dér, at kokken åbnede den magiske kuffert for første gang. Den viste sig at være proppet til randen med teer, salt, sukker og farvestrålende krydderier. Duftene, der mødte vores næsebor, var som at blive inviteret med indenfor i 1001 Nats Eventyr.

Snart sad vi ved lejrbålet med en kop skoldhed te krydret med sukker og kardemomme. Mmm. Og det forunderlige skete: Maven faldt til ro, krydderiet lagde en dæmper på den mest skrigende sult. Imens anbragte kokken en gryde på en trefod over bålet og klaskede nogle fladbrød sammen af mel, vand, salt og lidt olie. En halv time efter var der mad, serveret på kulørte plastictallerkener med plasticskeer i flere farver.

Simple living

Og maden, tjah… det var såmænd noget så simpelt som en gryderet bestående af primært kartofler, kikærter og en cremet sovs med et væld af krydderier, som jeg ikke kunne identificere på dét tidspunkt. Duppet op med bålbagt brød og skyllet ned med sød, krydret te. Simple living for fuld udblæsning.

Jeg sværger ved mine ufødte børn liv: Den gryderet er til dato et af de 10 bedste måltider, jeg har fået i mit liv! Jeg, som på dét tidspunkt spiste mindst 300 gram kød om dagen og ikke kunne forestille mig et tåleligt liv uden. Jeg, som havde nydt verdens bedste (og største) bøffer i Argentina, den lækreste fois gras i Frankrig, spidsstegt pattegris på Filippinerne og friskfanget hummer i USA.

Om natten i teltet, til lydene af vinden i teltdugen og kamelerne, der pruttede velbehageligt udenfor, så jeg lyset i det gravsorte mørke: Det er krydderierne, der gør hele forskellen! Med kokkens fantastiske krydring savnede jeg aldrig kødet; for mig var det en næsten ufattelig erkendelse. Tænk, at man kan blive så lykkelig uden kød. Jeg har hen ad vejen prøvet at genskabe retten, komplet med kikærter, kartofler og en labert krydret, cremet sovs.

Siden har jeg lært, at de fleste mennesker i Indien, et af verdens mest folkerige lande med over 1 milliard indbyggere, spiser rent vegetarisk – og de får altså forrygende lækker mad alligevel.

De 3 tips, der gør dig både rigere og lykkeligere

Bare rolig, kære carnivor (kødspiser), du behøver ikke blive hverken vegetar eller veganer for at få glæde af de 3 tips til at spare på madbudgettet og samtidig få et bedre liv. Som du kan se på min blog, spicytwist.dk, guffer jeg stadig sprød gris, saftige kyllinger og røde bøffer med største fornøjelse.

Tip 1: Brug flere krydderier i maden

Krydderier har utallige fordele ud over at smage godt. Næsten alle krydderier har sundhedsfremmende egenskaber, dvs. at de modvirker livsstilssygdomme og kan øge forbrændingen og dermed give dig vægttab uden at røre en finger. Start med at bruge mere chili, ingefær og hvidløg i maden, så er du allerede godt på vej.

Men her på Pengepugeren handler det jo primært om at spare nogle solide basseører, og også dét kan krydderierne nemt hjælpe dig med:

Krydderier giver dig større tilfredsstillelse af billigere råvarer. Med den rigtige krydring kan du snuppe flere dagen om ugen, hvor måltidet især består af kikærter, linser, rodfrugter og måske et par æg. Ideen er, at du virkelig skal NYDE disse råvarer, som samtidig er de billigste, du kan få.

Krydderier giver dig en hurtigere mæthedsfornemmelse. Det betyder, at du kan nøjes med at købe mindre mængder mad og spise mindre portioner ad gangen. Her er penge at spare – og en genvej til at spænde livremmen et hak ind.

Tip 2: Køb årstidens lokale råvarer

Da du jo er et intelligent og vidende menneske (ellers ville du ikke befinde dig i dette forum), er du selvfølgelig godt klar over, at der kan være mange penge at spare på råvarer, der er produceret i Danmark og lige er kørt ind fra marken.

Kiloprisen på et spidskål, et bundt porrer, en pose løg, en dusk persille, ja, selv en nævefuld asparges om foråret er SELVFØLGELIG lavere end på importerede avocadoer, sukkerærter, koriander eller forårsløg.

Ja-ja-ja, men kan man få lisså lækker mad ud af de danske råvarer, spørger du skeptisk. Sagtens! Når du først har nydt en spidskålssalat med æbler og mormordressing – en nybagt porretærte – langtidsbagte løg – friskkogte kartofler med persillesovs – og dampede asparges med sauce mousseline … så vil du være STOLT over at bo i et land med så lækre og billige, lokale råvarer.

Det er et helt bevidst valg, du skal træffe: Skær ned på de importerede råvarer og prioritér de danske. Det er ikke alene billigere, det er også mere klimavenligt og langt sundere, fordi vi i Danmark bruger færre sprøjtemidler end i fx Asien og Sydamerika.

How to do? Start med at finde passende opskrifter på nettet eller i kogebøgerne, der lyder lækre. Kig efter opskrifter, hvor der er brugt andre krydderier end salt og peber – ellers bliver det hurtigt kedeligt.

Tip 3: Skær ned på sukkeret

Mmm, en kanelgiffel om eftermiddagen, når den lille sult melder sig; et godt stykke chokolade til kaffen; en pose guf til Vild med dans; en portion is, når det skal være lidt hyggeligt…

Helt enig, alle de sukkerholdige lækkerier er fuldkommen uimodståelige. Men har du nogen sinde tjekket kiloprisen? Sukkervarer er SINDSSYGT DYRE!

Det er ikke kun kiloprisen, der er høj. Problemet er, at sukker er vanedannende; at få sit daglige skud sukker bliver hurtigt en slags narkomani. Dine tanker kredser konstant om, hvornår du må få noget næste gang. Og så ved du, hvad der sker: Når du først har åbnet en pose slik, er det umuligt at stoppe, før den er tom.

Slik- og kagefabrikanterne jubler, mens din livvidde udvider sig omvendt proportionalt med summen på din lønkonto.

Det ved du selvfølgelig godt – men ved du også, hvordan du bryder ud af den onde cirkel?

Det allerbedste er at tage en måned uden raffineret sukker. Selv har jeg en del år sammen med familie og gode venner holdt Grøn Februar – uden sukker, uden alkohol, uden kød. Netop for at bryde vores afhængighed af disse 3 kostbare og dybest set dårlige vaner. Og det virker! Efter en måned er din krop afgiftet, og fordi du samtidig har undt dig selv at spise og drikke alle mulige lækkerier – blot uden sukker, sprut og kød – har processen været forbløffende nem. Mandler, rosiner og abrikoser indeholder ganske vist frugtsukker, men det må du gerne spise (Grøn Februar er ikke en slankekur, selv om du ret sikkert smider 3-4 kg) – for du spiser automatisk mindre af det end slik. Lækre smoothies, juicer og krydrede teer og kaffer erstatter nemt alkohol i en måned. Og i stedet for kød må du spise fx dampet laks og fiskefileter, omeletter og skønne, grønne retter med masser af krydderier.

Det næstbedste er at finde på alternativer til sukkeret. Det er urealistisk at gå fra meget sukker til ingenting uden tilløb; derfor må du finde en mellemvej. Du kan fx give dig lov at spise sukkerholdige ting lørdag-søndag, men alle andre dage kun tørrede frugter (rosiner, abrikoser, dadler, figner), mandler og nødder samt frisk frugt. Tørret frugt mv. er bestemt ikke gratis, men som nævnt spiser du meget mindre mængder. Og lad os her i denne sluttede kreds røbe, at man kan lave de skønneste, mumsede havregrynskugler

og lakridskugler, som sagtens kan tilfredsstille dine søde lyster uden at indeholde et gram sukker.

Pointen er: Du kan spare uden at lide afsavn

Det er med slankekure som at tisse i bukserne for at holde sig varm: Det virker på den korte bane, men ender altid med en skuffelse til sidst. For at opnå varige resultater er det hele din livsstil, du skal give en større eller mindre drejning.

Det er derfor, historien om krydderierne i den indiske ørken er vigtig: Du er nødt til at nå til en erkendelse af, hvad der fungerer for dig.

Måske vil det fungere for dig at spise mere krydret mad, men stadig med en lige stor andel af kød, sukker og alkohol. Well – som sagt vil krydderierne alene gøre, at du spiser mindre. Og dermed sparer mere.

Måske vil en kombination af krydderier og en større andel af danske grøntsager gå an? Hurra, så sparer du endnu mere.

Måske er du klar til at prøve ’hele pakken’? Så kan det varmt anbefales at starte i februar, årets korteste måned, med at spise krydret vegetarmad og nystegt fisk med friskpressede juicer til og en skål mandler og rosiner til dessert. Så er der virkelig penge at spare. Og kilo. Og livsstilssygdomme.

Slap bare helt af: Til marts er du velkommen til at hoppe ud i alt det usunde igen. I mellemtiden er det bare sket det, at din trang til de kostbare lækkerier er mindre, end da du startede. Og på den måde bliver fordelene for dit madbudget og din sundhed af meget længere varighed.

Annonce

2 thoughts on “Gæsteindlæg: 3 tips til at spare på maden og få et bedre liv

  • Avatar
    03/01/2019 at 09:58
    Permalink

    Well said, Christian! Ikke mindst din sukkerpointe er jeg så heldig at genkende fra mit eget liv, hvor jeg nu har smagsløg, der IKKE KAN LIDE mad med raffineret sukker (jeg kan lige klare yoghurt peach melba, men is nej tak!) og jeg ved at jeg som barn spiste sukkerholdig mad en masse, selv om det i dag virker som et fjernt, ubegribeligt minde. Til gengæld har jeg kone og børn, der glor mistroisk på mig, når jeg sender kagefadet videre uden at tage, så dem har jeg stadig til gode at få “omvendt” :-)

    Reply
  • Avatar
    09/01/2019 at 21:19
    Permalink

    Kære Thomas, hjemme hos os er vi også ret splittede omkring sukker. Min kone elsker det, jeg selv er helst fri. Min kone er dog meget begejstret for Grøn Februar, der tvinger hende til at spare på sukkeret i en måned og derefter dæmper trangen resten af året. Dels sparer hun nogle kilo, dels er både hun og alle vi andre vel efterhånden klar over, at sukker ikke gør noget godt for vores helbred, tværtimod. Måske skulle du foreslå konen og børnene en sukkerfri måned, hvor de til gengæld må få alle mulige andre lækre sager, fx Spicys Twists romkugler og lakridskugler. Sukkerfri hilsener

    Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com