Ordet “diskrimination” er et grimt ord, men prisdiskrimination er derimod en god ting, såfremt du bruger det til din fordel.
Prisdiskrimination er, når to eller flere kunder betaler forskellig pris for den samme vare. Det bunder grundlæggende i sælgers vurdering af, hvor meget forskellige kundesegmenter er villige til at betale. Sælger ved, at der er mindst to typer af kunder: De, som uden videre betaler varens fulde pris, og de, som ikke vil betale fuld pris, men som er villige til at gøre lidt ekstra for at spare penge.
Én form for prisdiskrimination er at sælge samme vare i forskellig indpakning til forskellig pris. Benzin er en glimrende eksempel. Din bil er ganske ligeglad med om den kører på brændstof fra Shell eller fra Haahr Benzin.
Madvarer er også en glimrende eksempel. Ofte kommes præcis samme produkt i to forskellige indpakninger. Fx sælger de fleste supermarkedskæder madvarer under deres eget mærke, i en kedelig indpakning, som nærmest skal gøre køber flov over at købe “Budget”-varer. Til gængæld er varen billigere, selvom det i mange tilfælde er præcis det samme som i de flottere indpakninger. Enhver pengepuger ved, at kassedamen er bedøvende ligeglad med om du køber den dyre eller den billige vare, og folk i køen har vigtigere ting at tage sig til, end at bedømme dit valg af madvarer.
Prisdiskrimination kan også være mere eller mindre skjult. Fx differentier visse virksomheder mellem potentielle kunders it udstyr, ud fra en antagelse om at Apple-brugere er villige til at bruge flere penge.
Sådan kan du drage fordel af prisdiskrimination
Enhver vil naturligvis altid helst afsætte sin vare til højest mulige pris til så mange kunder som muligt. Men man vil også gerne sælge til en lidt lavere pris, hvis det kan tiltrække kunder, som ellers ikke ville købe. Derfor tilbydes samme vare ofte til én pris for kunder, som går direkte ind i butikken og køber varen, og en anden (lavere) pris til os pengepugere. Vores trade-off er dog ofte, at vi skal arbejde lidt for besparelsen.
Hvad består det arbejde i? Det kan være at klippe kuponer eller at ringe til sin netudbyder og forhandle en bedre pris. Mange virksomheder vil trods alt hellere beholde dig som kunde med afslag i prisen, end at miste dig til fordel for konkurrenten. Især hvis du står med en stor ordre, eller hvis du har abonnement hos virksomheden. Virksomheder elsker abonnenter, fordi de giver fast omsætning måned efter måned.
Det kan også betale sig at søge efter koder på Nettet. Næsten hver gang jeg handler online, søger jeg efter en rabatkode. Nogle gange giver det pote, andre gange må jeg købe til udbudsprisen.
I nogle (ikke alle) tilfælde er der også besparelser at hente ved at melde sig ind i en kundeklub. Fx får medlemmer af COOP både almindelige medlemstilbud og særligt individuelle tilbud. Især de individuelle tilbud har sparet os en pæn sum.
Der er mange måder at bruge prisdiskrimination til din fordel. Hver gang du er ved at købe noget, så spørg dig selv: “Hvordan kan jeg gøre dette billigere? Hvilket arbejde skal jeg udføre for at skære i prisen“. Ofte er der store penge at spare for ganske kort tids arbejde.
One thought on “Benyt prisdiskrimination til din fordel”