Hvordan skaber men en succesfuld blog og tjener penge på den?

Har du nogensinde overvejet at starte en blog og måske også drømt lidt om at gøre det til en biindtægt? Så er du langt fra den eneste. En del læsere har efterhånden spurgt, hvad det koster at blogge, og om man kan tjene penge på det.

Jeg bruger relativt lang tid at svare mails, og derfor har svarene for ofte være relativt generiske, og jeg følte aldrig rigtig, at de var tilstrækkelige. Men de mange mails gav inspiration til denne artikel om at blogge og at tjene penge på at blogge.

De korte svar er: Nej, det er ikke dyrt i kroner og øre at blogge. Og ja, du kan godt tjene penge på det. Det lange svar er en lidt anden sag.

Bemærk, jeg er ikke nogen blog-guru med hundrede af tusinder i årlig bloggerindkomst. Men jeg har efterhånden oparbejdet en god håndfuld besøgende og en indtjening der, omend beskeden, dog overstiger den typiske blogger. Så jeg burde have tilstrækkelig erfaring til at kunne bidrage med brugbar information om emnet.

Hvad koster det at blogge?

Som udgangspunkt er det meget, meget billigt at blogge. Hvis din tid vel og mærke er værdiløs. Det koster nemlig ikke ret meget at sætte en blog op og betale de faste driftsomkostninger.

Først og fremmest skal man bruge et internetdomæne. Et .dk-domæne koster sølle 45 kr. om året.

Dertil skal du bruge en webhost. Dvs. en server hvorpå din blog er placeret. Der er mange billige danske hostingløsninger, som bestemt kan anbefales. Det er ikke altid nødvendigt at bestille en dyr løsning fra begyndelsen. Senere kan det dog godt betale sig at give lidt ekstra for et hurtigere webhotel, fordi mange potentielle besøgende falder fra et langsomt site. Folk gider simpelthen ikke at vente 4 sekunder på, at siden loader – så rykker de videre.

Jeg bruger Siteground, fordi de tilbyder professionelle løsninger, som gør bloggen hurtigere og mere effektiv. De er ikke helt så billige som nogle alternativer, men tilbyder fantastisk kundeservice, hurtige servere samt andre features, der øger hastighed og brugervenlighed.

Der er også helt gratis løsninger som fx wordpress.com.

De gratis tilbud er den hurtigste og billigste måde at komme i gang på, men du får ikke dit eget domæne. I stedet har du et subdomæne som fx minsupergodeblog.wordpress.com. Det betyder dels, at du ofte (men ikke altid) ikke vil blive taget ligeså seriøst. Du har heller ikke har samme frihed til at tilpasse bloggens design, udvikle dine egne features osv.

Gratisløsningerne er udmærkede som en slags dagbog og lignende, men ikke hvis du vil opbygge et brand.

Kan man tjene penge på at blogge?

Ja, det kan man godt. Men det er lidt som at spørge, om man kan tjene penge på at spille musik. De fleste kan godt tjene lidt, hvis de arbejder længe på at blive gode til det. Så kan de skrabe lidt lommepenge sammen ved at spille til fødselsdage og bryllupper. Pengepugeren er også typen, som spiller til din onkels runde fødselsdag. Hvis altså din onkel kan lide sange om investering og budgetlægning.

Nogle ganske, ganske få bloggere tjener mange penge og kan leve af det. I de fleste tilfælde skal man appellere til en international læserskare, eller man skal fokusere på bredest mulig appel. Man bliver fx ikke berømt eller rig ved at blogge om privatøkonomi på dansk, men kan godt blive det, hvis man skriver om fx mode, sport eller biler. Især mode. Det kræver dog stadig en stor indsats og måske også lidt talent.

Set fra et økonomisk perspektiv er timelønnen for langt de fleste bloggere meget, meget lav. Men det er sjovt at blogge, og det er sjovt at tjene penge på at blogge uagtet at timelønnen er lavere end at gå med aviser. Det giver en fornemmelse af, at skriveriet ikke “bare” en hobby, men skaber reel værdi – også for læserne.

“Hvad tjener Pengepugeren på at blogge?”

Det er et spørgsmål, jeg ofte får. Og svaret er: En del mere end ølpenge og en del mindre end en typisk fuldtidsløn.

Jeg har blogget om privatøkonomi siden efteråret 2013. De første år var indtjeningen nærmest lig nul. Det er først det seneste års tid, at jeg har tjent mere end håndører.

I slutningen af 2016 kom der for alvor traction. Det er som om antallet af læsere på et tidspunkt nåede et threshold, hvor der pludselig skete noget. Det betød samtidig en del for indtjeningen, der indtil da havde ligget på omkring 20. kr. om måneden. Det var også omkring det tidspunkt, at jeg for alvor besluttede at gøre en indsats for, at pengepugeren.dk skulle udvikle sig til mere end bare et hobbyprojekt.

Hvordan tjener bloggere penge?

På samme måde som de fleste andre: De går på arbejde og får løn for det. Nogle få tjener dertil lidt ved siden af jobbet ved at skrive om vores passioner.

Reklamer og affiliate

Den umiddelbart letteste og mest tilgængelige indtægtskilde er at reklamere for andres produkter. Det er den form for blog-indtægt, som er direkte relateret til at blogge. Men det er ofte også den dårligst betalte løsning i forhold til antallet af besøgende.

Der er groft sagt to måder er tjene penge ved at promovere produkter: Reklamer og affiliate.

Annonce

Reklamer er når man promoverer et produkt fx i form af et banner. Den lettest tilgængelige løsning er Google Adsense, som mere eller mindre er en plug-and-play løsning, der kan opsættes på omkring 10 minutter.

Det er således let at komme i gang, men du skal have rigtig, rigtig mange besøgende for at tjene noget særligt på AdSense. Jeg droppede det efter lang tids indsats, fordi indtjeningen simpelthen er for lille i forhold til antallet af besøgende.

Der er heldigvis mange andre muligheder for at tilføje reklamebannere, hvor du typisk modtager noget for hver “konvertering” (oftest et salg eller en tilmelding) foretaget efter klik på dit banner.

Affiliate er når man skriver om et produkt eller serviceydelse og linker til det. Når en læser klikker på linket og skriver sig op eller køber produktet, modtager man et beløb.

Et eksempel er linket til Siteground ovenfor. Hvis du klikker på linket og opretter en konto, betaler Siteground mig for at have skaffet dem en kunde. Affiliate er efter min erfaring en langt mere effektiv indtægtskilde i forhold til bannere, men samtidig også en metode, som man skal være forsigtig med at misbruge. Mere om det i afsnittet ‘Sellout’.

Sælg et produkt

De fleste bloggere, der tjener “rigtige” penge, sælger et produkt. Hvad enten det er deres eget eller andres. Mange sælger en bog, et kursus, T-shirts eller lignende. Bloggen er således ikke den direkte indtægtskilde, men i en eller anden udstrækning et reklameværktøj for den reelle forretning. Det er også her, der for langt de flestes vedkommende findes en realistisk mulighed for at leve af sin blog.

I forlængelse af musik-analogien ovenfor svarer det til, at man uddeler reklamefoldere for sin musikforretning eller sit guitarkursus, når man er ude at spille til runde fødselsdage.

… men glem alt om penge i starten

Uanset hvilken indtægtskilde du går efter, skal du først og fremmest bruge meget tid på at tiltrække tilstrækkeligt mange besøgende. Og glem alt om at tjene penge, før du har mindst 1.000 unikke besøgende om måneden.

Hvad skal man kunne (lære) for at drive en populær blog?

En vigtig forudsætning er naturligvis at have viden om (og interesse for) det emne, man skriver om. Men derudover skal man have en vis teknisk indsigt for at tjene penge på det.

Du kan sagtens få din fætter til at opsætte en blog for dig, og komme i gang med at skrive uden større IT-kundskaber end det kræver at oprette en facebook konto. Hvis du er naturligt god til at skrive, kan du sikkert også få en del læsere. Men der er meget mere i at blogge end “bare” at kunne skrive.

Du skal kunne installere WordPress-plugins, tweake bloggens design, indsætte kodestumper, håndtere en FTP-klient osv. Det kræver ikke den store IT-eksamen, men du skal bestemt enten vide mere end gennemsnittet eller være villig til at lære hen af vejen.

Hvis du vil tjene penge, skal du skal også sætte dig ind i skatteregler og føre et regnskab.

… og hvis du får udbetalt penge fra amerikanske selskaber, skal du også lige orke at gennemskue deres skattesystem, så du fx kan udfylde sådan en lille lap papir: W-8BEN-E 🙄

Det sproglige

Selve skriveriet er naturligvis den vigtigste del af det at blogge. Og enhver kan, som nævnt, sætte en blog op og begynde at skrive. Men hvis man vil have mange læsere, skal man også bruge en del tid på det sproglige.

Man skal lære at formulere sig korrekt og på en måde, så folk gider at læse det. Det inkluderer også anstændig tegnsætning og en indsats for at undgå slåfejl. En dårligt formuleret sætning ødelægger det flow, en god tekst skal have. Og det er irriterende for læseren at skulle stoppe op genlæse et dårligt formuleret afsnit.

Det tager derfor en del tid at gennemlæse og rette små detaljer, inden man trykker på “Udgiv”-knappen. Og selv derefter er det en god idé at vende tilbage dagen efter, for lige at finde de småting man havde overset.

Dermed ikke sagt, at alt skal være perfekt. Der er også en grænse, hvor yderligere indsats ikke står mål med den marginale kvalitetsforøgelse af en given tekst. En anden meget vigtig ting er nemlig, at du skriver meget og at du skriver ofte. Og hvis du bruger mange dage på at finpudse en enkelt artikel, så når du i sagens natur ikke at skrive nær så mange.

SEO og dataanalyse

Dertil er det næsten et must at lære om søgemaskineoptimering (SEO) og om at analysere data vedrørende de besøgende og deres ageren. Dataanalyse er vigtigt for at kunne målrette sine artikler til den korrekte målgruppe.

For eksempel drejer min mest populære artikel sig om hvad det koster at have bil. Men langt de fleste besøger siden og forlader derefter bloggen igen. Som vist herunder er det under 5 % der bevæger sig videre til andre artikler:

Google Analytics

Fra anden data ved jeg, at de fleste besøgende faktisk læser hele artiklen, og det er bestemt dejligt, at folk har glæde af den. Men jeg vil jo gerne tiltrække læsere, som bliver lidt længere. Biludgifter optager rigtig mange mennesker, men artiklen er ikke målrettet folk, som interesserer sig for penge og privatøkonomi specifikt.

Hvis du ikke analyserer den slags data i dybden, kan du have nok så mange besøgende på en enkelt artikel eller to. Måske kan du lave flere artikler af samme type, der også tiltrækker mange læsere. Men hvis de aldrig vender tilbage, bidrager dit skriveri ikke til at øge den faste læserskare.

Hvis du ikke naturligt finder SEO og dataanalyse interessant, så find på en måde at gøre det interessant for dig. Ellers kører du hurtigt død i det.

Hvad skal jeg skrive om?

Skriv om noget, der virkelig interesserer dig, ellers mister du hurtigt motivationen. Jeg modtager en masse mails fra andre pengenørder, som gerne vil tale om penge og privatøkonomi, og det kan godt udvikle sig til lange samtaler. Jeg diskuterer også ofte emnet i sociale sammenhænge (damerne elsker en budgetnørd). Hvis jeg ikke var så vild med emnet, ville jeg aldrig kunne skabe en relativt stort antal engagerede læsere.

Jeg ville derfor fortætte med at blogge, uanset om det gav penge eller ej.

Hold fast, også når du ikke har lyst eller tid. Det tager tid at skrive et godt indlæg, det tager tid at gennemgå et indlæg for slåfejl og uhensigtsmæssige formuleringer, og meget af det kan være kedeligt.

De fleste blogs dør en stille død inden for relativt kort tid, når skribenten udsætter næste artikel, indtil det er meningsløst at fortsætte. Da jeg Startede pengepugeren.dk ville jeg også gerne have domænet pengepuger.dk (altså uden ‘-en’). Men det var kort forinden blevet købt af en kvinde, som skrev om sine spareøvelser. Det startede godt ud med masser af engagement, men som så mange andre blogs, løb det ud i sandet. Efter et tid blev bloggen ikke længere opdateret, og da domænet udløb, købte jeg det, og det fungerer nu som redirect-domæne.

For nylig kiggede jeg på Mikonomis liste over top 50 pengebloggere (Pengepugeren er en stolt nr. 6) fra 2015. Jeg gennemgik ikke alle blogs på listen, men mindst halvdelen af dem, som jeg tjekkede, var enten lukket helt ned, eller de var blevet forladt og skribenten havde for længst stoppet med at skrive nye artikler.

Et typisk indlæg fra udkast til publicering

Pengepugerens artikler starter normalt som et udkast. Jeg har en lang liste af den slags noteartikler liggende. Nogle med en mur at tekst, andre er bare en overskrift. Nogle af dem går jeg og tænker over i ledige stunder, fortager eventuel nødvendig research og tilføjer vigtige pointer i artikeludkastet. Andre gange oplever eller læser jeg noget, som giver en god idé.

Når udkastet har udviklet sig til en nogenlunde sammenhængende tekst, bruger jeg gerne en aften, når børnene sover, på at sammensætte den til noget sprogligt forståeligt, tilføje eventuelle nye pointer, bande over andre pointer, som lød vildt godt, men som ved nærmere overvejelse alligevel ikke giver mening, finde et artikelbillede mv. Omkring midnat plejer artiklen at være klar.

Når artiklen er udgivet, skal den publiceres på de sociale medier med en kortfattet følgetekst.

Sellout

Når en blog når et vist niveau af besøgende, bliver man tilbudt penge for at reklamere.

Jeg modtager ofte forslag om gæsteindlæg, hvor formålet tydeligt er at score nogle besøgende og et par SEO-venlige links til deres produkt. Det er også fair nok at bytte et gæsteindlæg for lidt reklame, men artiklerne skal have indhold af værdi for læserne. Derfor siger jeg også ofte nej. I starten var det meget høflige afvisninger, men efterhånden er nej’erne blevet mere kontante. Det er irriterende, når folk tror, jeg vil agere ukritisk reklamesøjle!

Jeg er også flere gange blevet tilbudt beløb i omegnen af 1.000 kr. for at publicere en reklameartikel om produkter, jeg ikke vil reklamere for (kasino, quicklån).

Det er fristende at sige ja til den slags hurtige penge. Men dels går det mig personligt imod. Jeg vil heller ikke skubbe den efterhånden store skare af faste læsere fra mig. Desuden tror jeg på, at integritet og troværdighed på sigt er en bedre strategi –  både økonomisk og i form af hvilken type læsere, der besøger pengepugeren.dk.

Der særligt her, man skal afholde sig fra at blive grådig. Alt for ofte har jeg set blogs opnå en vis grad af popularitet, hvorefter de dedikerer alle artikler til at skrive om produkter, de måske ikke en gang selv har afprøvet eller kan stå inde for – kun fordi der er penge i skidtet. Så mister de læsernes tillid og respekt og dermed fundamentet for det, som gjorde bloggen succesfuld.

Jeg kan komme i tanke om flere danske blogs, der er faldet på den baggrund. Men et særligt trist eksempel er getrichslowly.com, som jeg en gang var ivrig læser af. Den var skrevet af en J. D. Roth (Ikke skuespilleren). Han var både ærlig, underholdende, havde en personlig skrivestil og var god til at bringe nye perspektiver på banen. Kvaliteter som gjorde bloggen ekstremt populær og velbesøgt.

… Lige indtil J. D. solgte bloggen for et millionbeløb til et selskab, der hyrede en flok skribenter hvis primære opgave var, at reklamere for finansielle ydelser.

Kvaliteten af artiklerne faldt, og der var heller ingen personlighed tilbage. Som læser følte man sig kun som modtager af reklame efter reklame, hvilke mange også gjorde udtryk for i kommentarfeltet. I dag er Get Rich Slowly en skygge af sig selv. Og det community, der var opbygget, er totalt opløst. J.D. blev rig, men hans værk døde.

tl;dr

En blog med ambitioner skal drives som en business. Man skal bruge tid på “det kedelige”. Lær SEO, dataanalyse og IT generelt. Og hvis/når der kommer penge ind, skal du også sætte dig ind i skatteregler. Pus alt udenomsarbejdet. Fx at oprette Facebook/Twitter/Pinterest/LinkedIn/Google+ opdateringer efter hver ny artikel.

At drive Pengepugeren er i bund og grund et sjovt ekstrajob med en lav timeløn. Og det er tilfældet for de fleste andre blogs med ambitioner udover ud over “kun” at være en slags dagbog for sig selv.

  • Skriv om noget, du går rigtig meget op i
  • Vær interesseret i IT og dataanalyse, eller find en måde at blive det på
  • Tænk over, hvordan du formulerer dig
  • Hav altid læserens interesse i tankerne
Annonce

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com