Om udbytteskat fra udlandet og hvordan man får skatten retur

Disclaimer
Husk, at Pengepugeren ikke er advokat eller revisor, men bare en tilfældig amatør på Internettet. Alt hvad jeg skriver er egen research og sikkert det rene sludder. Så tænk dig om. Nedenstående er ikke rådgivning!

De fleste, der køber udbytteaktier, har sikkert forsøgt at finde hoved og hale i de skattemæssige konsekvenser. For danske selskaber er det relativt simpelt, men mange opgiver ævred, når det drejer sig om udbytte fra udenlandske selskaber. Nogle gange trækkes der skat fra udbetalingen, andre gange sker det ikke. Hvad foregår der, og hvordan påvirker det din danske skat?

Min erfaring er, at mange investorer simpelthen accepterer at betale mere i skat end de bør, fordi det er lettere end at gennemskue reglerne.

Andre nøjes med at betale den skat, der trækkes ved kilden, og indberetter ikke differencen til Skat. Man kan slippe afsted med det, fordi risikoen såvel som straffen for at blive taget for “sjusk” med udbytteskat sandsynligvis er ret begrænset, så længe det drejer sig om småbeløb.

Men hvis man gerne vil have ro i sindet og hverken snyde sig selv eller myndighederne, kan man lige så godt gøre det korrekt fra starten. Særligt hvis hensigten er at generere tilstrækkelig indtægt til på sigt at leve af udbyttet.

Kildeskat af udbytte

Udbytteskat trækkes ofte helt eller delvist som kildeskat (Eng. ‘withholding tax’). Kildeskatten er den skat, som tilbageholdes ved kilden – dvs. direkte fra det selskab, som udbetaler udbyttet, og den er årsagen til hovedpine hos mange udbytteinvestorer.

I Danmark er kildeskatten på udbytte 27 %, men den samlede udbytteskat kan være 42 %.

Hvis du modtager udbytte fra et dansk selskab, tilbageholder selskabet automatisk 27 % fra alle aktionærer. Såfremt du er skattepligtig i Danmark (og dine samlede aktieindtægter overstiger progressionsgrænsen) skal du selv betale yderligere 15 %-point i skat.

Udbytte fra udenlandske selskaber beskattes ligeledes med 27/42 %. Men da pengene ikke kan tilbageholdes som kildeskat, skal du betale hele beløbet i forbindelse med årsopgørelsen.

Ka' du li' hvad du læser?

Tilmeld dig Pengepugerens nyhedsbrev, og gå aldrig glip af en artikel. (Vi deler ALDRIG dine data med andre)



Du kan også følge Pengepugeren på Facebook!

Udenlandsk udbytteskat

De internationale regler for beskatning af udbytte tillader, at ethvert suverænt land kan trække så meget kildeskat, de vil.  Og da de fleste lande opkræver udbytteskat fra kilden, bliver det hurtigt en dyr fornøjelse for investorerne.

I Sverige betaler man fx 30 %. Så hvis du modtager 100 kr. i udbytte fra et svensk firma, trækker de først 30 % til den svenske stat, og herefter skal du betale 27/42 % til den danske stat. Dvs. at du ender med at have 51,10/40,50 kr. tilbage.

For at undgå den slags dobbeltbeskatning, har Danmark indgået såkaldte dobbeltbeskatningsoverenskomster med en række lande. Overenskomsterne er oftest ensartet og tager udgangspunkt i internationale standarder. Aftalen er typisk at udbytte højest beskattes med 15 % i kildelandet, som til gengæld kan fratrækkes den danske skat.

I eksemplet ovenfor betyder det, at det svenske udbytte kun må beskattes med 15 % i Sverige. Disse 15 % kan så fratrækkes den danske skat, således at man betaler 15 %-point mindre i Danmark.

Udbytteskatten er ofte for høj

Men selvom en given dobbeltbeskatningsoverenskomst siger, at oprindelseslandet ikke må opkræve mere end 15 % betyder det ikke, at de aldrig gør det. Mange lande opkræver langt mere, for man kan jo “bare” søge differencen tilbagebetalt. Og det er jo let nok, ikke?

Fx opkræver Sverige, som nævnt, 30 % i udbytteskat. Men fordi de maksimalt må tage 15 %, kan man få de overskydende 15 % refunderet.

Det var netop den slags ansøgninger om refusion af udbytteskat, som nogle kreative sjæle benyttede, da de i starten af 2010’erne svindlede Skat (og by proxy os skatteydere) for 12 milliarder kroner. Da Skat tager 27 %, men kun må opkræve 15 %, kan udenlandske investorer bede om refusion svarende til 12 %… Tilsyneladende også selvom de aldrig har modtaget de påståede udbytter og ej heller betalt en krone til Skat.

Sådan ansøger man om refusion af udbytteskat

Det er typisk ikke svært at søge om at få sine penge tilbage, men det er bøvlet, bureaukratisk og langtrukkent. For hvorfor skulle det være let, når nu diverse skattemyndigheder har interesse i, at vi ikke beder om de penge, som ellers retmæssig tilhører os?

For at søge refusion fra udlandet skal man:

  1. Fremskaffe dokumentation for udbyttebetalingerne.
  2. Lokalisere og udfylde et ansøgningsdokument.
  3. Indsende dokumenterne til Skat, som skal verificere, at du var bosiddende og skattepligtig i Danmark, da udbyttet blev udbetalt.
  4. Vente på svar fra Skat.
  5. Fremsende det hele til det pågældende lands skattemyndigheder.
  6. Vente på pengene. Ofte meget længe.

Alene processen med at udfylde ansøgningsblanketten korrekt kan godt tage en aften. For at spare lidt på bøvlet kan man med fordel udskyde ansøgning om tilbagebetaling og i stedet samle til bunke. Men bemærk, at der typisk er en forældelsesfrist på 5 år.

Annonce

Undgå at betale for meget i udbytteskat

Jeg opdeler i denne sammehæng verdens lande i tre kategorier, alt efter hvor bøvlet deres udbytteskat er for investorerne.

De letteste er lande, som ikke opkræver kildeskat på udbytte. Her er Irland efter min erfaring et rigtig godt eksempel. Når jeg modtager udbytte fra irske ETF’er, står der et stort rundt nul på udbyttenotaens kolonne for tilbageholdt udbytteskat. Og det er muligvis også en del af forklaringen på, at mange europæiske ETF’er har hjemsted i Irland.

De næstbedste er lande som Norge, Canada og USA. Her opkræves kun de 15 %, som jeg kan fratrække i den danske skat. Dermed slipper jeg for at skulle bede om refusion.

De værste er lande, hvor udbytte beskattes med mere end 15 %. Tyskland opkræver fx 26,375 %, hvorfor jeg aktivt skal søge om at få de 11,375 %-point refunderet.

De to førstnævnte kategorier er begge glimrende valg. Men som udgangspunkt gider jeg ikke at købe udbytteaktier i lande, hvor skatten overstiger de 15 %. Tilbagebetaling fra udlandet er simpelthen for besværligt. Særligt for os småsparere med relativt lave udbytteindtægter, står indsatsen ved at søge om refusion sjældent mål med det refunderede beløb.

Liste over udenlandske satser for skat på udbytte for privatpersoner

For at gøre det lidt lettere at skabe overblik, har jeg lavet en liste herunder indeholdende min egen erfaring vedr. udbytteskatter i udlandet. Listen opdateres løbende:

Pas på med at tage ovenstående for bibelvers. Det er alene min personlige research og erfaring fra investering med private midler. Love ændrer sig, og nogle aktiver kan være beskattet anderledes end andre. Fx er der ingen kildeskat på de fleste britiske aktier, undtagen REITs, som beskattes med 20 %.

Bemærk i øvrigt, at selvom et selskab er noteret på én børs, er det stadig selskabets hjemland, der afgør udbytteskatten. Fx handles franske Unibail Rodamco (URW) på den hollandske børs, men udbyttet beskattes stadig i Frankrig efter franske regler. Det har jeg lært på den hårde måde.

Hvis du er i tvivl, så undersøg de relevante love nærmere. Eller køb eventuelt aktier for et meget lille beløb i det pågældende land, indtil du har modtaget første udbytte. Nogle gange er det lettere.

Hvis du har information om udbytteskat fra lande, der ikke er på listen, skriv da endelig en kommentar. Så opdaterer jeg listen.

Kort sagt

Vi kan lige så godt indse den trist sandhed, at udenlandsk udbytteskat er et helvede at holde styr på. Og det bliver nok ikke lettere i fremtiden. Derfor kan det for privatpersoner ofte ikke betale sig at investere i udbyttebetalende selskaber hjemmehørende i lande, hvor det er nødvendigt at søge de lokale myndigheder om tilbagebetaling.

Det bedste vi kan gøre, er at holde styr på hvilke lande, vi skal styre udenom. Det gælder i øvrigt også danske udbytteaktier, hvis du bor i udlandet, eller planlægger at flytte i fremtiden.

Annonce

41 thoughts on “Om udbytteskat fra udlandet og hvordan man får skatten retur

  • 23/07/2018 at 20:03
    Permalink

    Rigtig god artikel. Man bør bestemt være opmærksom på tilbageholdte udbytteskatter, når man investerer i udenlandske værdipapirer.

    Eksempelvis har jeg lige gennemgået mine udbytter for 2017, og her bemærker jeg nu, at der er tilbageholdt 35% på en portugisisk aktie og 19% på en polsk. Da det er beskedne positioner drejer det sig i kroner og ører dog om ret små beløb, så jeg vil ikke foretage mig yderligere.

    I fremtiden vil jeg ved større positioner klart undersøge udbytteskatten, før jeg kaster mig over nye markeder.

    Mvh.
    Peter

    Reply
    • 23/07/2018 at 20:21
      Permalink

      Ved dobbeltcheck af årsopgørelsen for 2017 ser det imidlertid ud til, at jeg får fuld kompensation for den betalte udbytteskat. Det forekommer mig underligt, hvis man kun skulle blive kompenseret op til 15%.

      Mvh.
      Peter

      Reply
      • Pengepugeren
        23/07/2018 at 22:37
        Permalink

        Ud over de 15 %?
        Jeg tænker, at det enten skyldes forkert indberetning, eller at det højere beløb er fastsat i de respektive dobbeltbeskatningsoverenskomster. Skat skriver i følge https://skat.dk/skat.aspx?oid=2060729 at “Satsen på 15 pct. er modeloverenskomstens udgangspunkt for almindelige aktionærer. Nogle danske DBO’er indeholder andre procentsatser for almindelige aktionærer. “

        Reply
            • 24/07/2018 at 04:35
              Permalink

              Jeg har indberettet det samlede udbytte før skat og den samlede tilbageholdte skat.

              Reply
              • Pengepugeren
                24/07/2018 at 09:18
                Permalink

                Burde du da ikke have indtastet et lavere beløb jf. Skats vejledning: “Der må i dette felt ikke medregnes mere, end hvad der svarer til den procent, som det enkelte kildeland har ret til efter dobbeltbeskatningsoverenskomst.”

                Reply
                • 24/07/2018 at 11:37
                  Permalink

                  Godt spørgsmål. Jeg gik egentlig bare ud fra, at man skulle angive den tilbageholdte udbytteskat, og så regnede SKAT selv ud, hvor meget man fik godtgjort.

                  Det må jeg lige kigge nærmere på.

                  Mvh.
                  Peter

                  Reply
                  • Pengepugeren
                    24/07/2018 at 22:02
                    Permalink

                    Det er med Skat er et helvede at finde rundt i. Gid det ikke var nødvendigt at bruge så meget tid på at gennemskue reglerne.

                    Reply
                    • 26/07/2018 at 12:54
                      Permalink

                      Så fik jeg gravet lidt mere i det, og du havde helt ret mht. for meget opgivet kildeskat.

                      Portugal har faktisk kun ret til at tilbageholde 10% i udbytteskat, men de har tilbageholdt 35%. Det er bestemt værd at være opmærksom på. Som jeg vist også tidligere skrev, så var beløbet ret beskedent, så der bliver ikke anmodet om tilbagebetaling fra min side.

                      For Polen er satsen 15%, og de har tilbageholdt 19%. Da udbyttet er beskedent, så er det bestemt ikke arbejdet værd at hjemsøge.

                      Men godt at være opmærskom på. Jeg må hellere rette årsopgørelsen for god ordens skyld.

                      Til andre mulige læsere vil jeg opfordre til at kigge denne side igennem for de relevante lande https://skat.dk/skat.aspx?oid=2082818&vid=214955&ik_navn=breadcrum

                      Mvh.
                      Peter

  • 25/07/2018 at 11:48
    Permalink

    Hvilke rubrik nr hos SKAT er det at I indberetter disse oplysninger I?

    Reply
  • 26/07/2018 at 08:37
    Permalink

    Ja, der er ufatteligt, at det skal være så svært med udbytte. Og man er ikke nødvendigvis bedre stillet i en investeringsforening. Her er et citat fra Daske Invests seneste årsberetning, som man så kan vælge at grine eller græde over:

    “Danske Invest har gennem nogle år arbejdet med at tilbagesøge udbytteskatten, som visse lande tilbageholder i henhold til dobbeltbeskatningsaftaler, når der bliver udbetalt udbytte fra selskaber hjemmehørende i de pågældende lande. Det har ført til et positivt resultat i Norge, Polen, Finland, Frankrig, Sverige, Spanien og Belgien. Herudover arbejder vi på at tilbagesøge udbytteskat fra Holland og Tyskland, men det er endnu ikke afklaret, om og i hvilket omfang der kommer udbytteskat tilbage fra disse lande. De enkelte landes dokumentationskrav skærpes til stadighed i lyset af uregelmæssigheder. Dette gælder også for tilbagesøgning af udbytter i henhold til sædvanlige dobbeltbeskatningsaftaler, hvilket generelt øger omkostninger til tilbagesøgning. ”

    Man undres over, at EU landene ikke spiller bedre sammen…

    Det var egentlig mit indtryk at alle de nordiske lande opførte sig efter bogen, men Sverige skejer åbenbart ud? Til gengæld troede jeg også, at Canada trak for meget, men det gør de så ikke.

    Er det korrekt forstået, at så længe man holder sig til en mægler som Nordnet/Saxo Bank, og kun handler i lande, der trækker 15%, så foregår alt helt automatisk mht. Skat?

    Reply
  • 26/08/2018 at 13:44
    Permalink

    Jeg undersøgte det også den anden dag for at være helt sikker på, hvordan reglerne var, da jeg jo helst ikke ville betale for meget i skat. Her var jeg dog glad for at finde ud af, at de 2 lande som jeg primært har handlet i udover DK (Norge og Canada) kun trækker 15 %.

    Jeg er ihvertfald glad for, at jeg ikke har aktier de besværlige steder, og det er da et kæmpe incitament til at købe aktier i de lande, der kun trækker de 15 %.

    Reply
  • Pengepugeren
    26/08/2018 at 16:10
    Permalink

    Ja, det er ret bøvlet af søge om penge tilbage. Så er det lettere at holde sig til de “gode” lande og eventuel investere i lande med højere udbytteskat via en ETF eller investeringsforening.

    Reply
  • 31/08/2018 at 07:40
    Permalink

    Hvis Irland tager 0% i udbytteskat, hvordan fungerer det så med fx en udbyttebetalende ETF, der er hjemhørende i Irland? Bliver der trukket 36% til Skat ved udbetaling af udbytte, eller bliver der trukket 21% (36-15)?

    Reply
    • 31/08/2018 at 08:59
      Permalink

      Hej Mikael,

      Jeg bruger selv en enkelt udbyttebetalende ETF fra iShares, som har domicil i Irland. Der bliver ikke tilbageholdt noget udbytteskat.

      Mvh.
      Peter

      Reply
      • 31/08/2018 at 09:38
        Permalink

        Hej Peter,

        Jeg tænkte også mere på, hvor meget det danske skattevæsen tager? Har jeg en danske aktie, der giver udbytte, får jeg udbetalt et nettoudbytte (fraregnet 27% til Skat). Hvis det er en amerikansk aktie, trækkes der 15% af det amerikanske skattevæsen, og 27-15 % af det danske. Så spørgsmålet gik på, hvad der skete, når det udlandske skattetræk er på mindre end 15%, fx 0% som i Irland? Reagerer det danske skattevæsen altid, som om der allerede er trukket 15%, eller kan de godt finde ud af, at trække de fulde 36%

        Reply
        • 31/08/2018 at 10:09
          Permalink

          SKAT tilbageholder ikke udbytte af udenlandske værdipapirer. I tilfældet med ETF’en vil udbyttet i sidste ende blive beskattet efter satsen for kapitalindkomst. Da der ikke er tilbageholdt udbytteskat, så får man i dette tilfælde heller ikke nedslag, så det kommer til at stemme i sidste ende.

          De 15% som du hentyder til er ikke en universel standard. Nogle DBO’er har andre satser og nogle skattemyndigheder kan finde på at tilbageholde mere om aftalt i den gældende DBO.

          Reply
  • 05/09/2018 at 14:01
    Permalink

    Jeg har lige brugt langt mere tid end hvad rimeligt er, på at finde ud af hvordan jeg skulle forholde mig til udbytteskate for mine Microsoft-aktier.. indtil jeg endte her.

    Tak for en udførlig artikel som gav et klart svar!

    Reply
    • 18/10/2018 at 12:15
      Permalink

      Og eftersom det er USA og hvis vi har handlet på fx Nordnet eller Saxo bank, så er det ingenting. Right??? Så forvirret er jeg over det her skattehejs!!!

      Reply
  • 12/09/2018 at 15:02
    Permalink

    Er det rigtigt forstået at der ikke bliver tilbageholdt udbytteskat hvis man ejer en ETF der hører til i Irland, selvom den er købt på en børs i Tyskland?

    Reply
    • Pengepugeren
      12/09/2018 at 20:59
      Permalink

      Ja, den burde blive beskattet efter irske regler, hvis domicilet er Irland – uanset hvor pairet handles.

      Jeg kan ikke bekræfte det ud fra egen erfaring, fordi jeg ikke har såden et setup, men jeg skulle absolut mene, at det er tilfældet.

      Reply
  • 30/09/2018 at 14:02
    Permalink

    Jeg har et eksempel, du måske kan hjælpe mig med at blive klogere omkring:

    Jeg bor i Danmark, har min portefølje hos Nordnet og er auktionær hos et norsk udbyttebetalende selskab, der er noteret på børsen i Norge.

    Jeg modtager 1000 DKK i udbytte fra selskabet. Nordnet trækker udbytteskat på 15%, hvilket vil være 150 DKK i dette tænkte tilfælde. Det efterlader 850 DKK udbetalt til min investeringskonto hos Nordnet.

    Vil jeg så her skulle betale 27% af de udbetalte 850 DKK ( = 229,50 DKK), 27% af 1000 DKK ( = 270 DKK) også søge om at få refunderet de 150 DKK, som Nordnet allerede har trukket?
    Eller klares selve “udligningen” automatisk gennem min årsopgørelse, således at jeg får et fradrag på 150 DKK også skal betale en skat svarende på 12% af udbyttebeløbet (120 DKK), således at min nettoindtægt efter al skat vil være 730 DKK?

    På forhånd tak :-)

    Reply
    • Pengepugeren
      01/10/2018 at 09:47
      Permalink

      Hej Tyler

      Vi har dobbeltbeskatningsoverenskomst med Norge. Det vil sige, at de må tage 15 % som skal modregnes i den danske skat. Det er kun eventuelt tilbageholdt skat over de 15 % der skal søges tilbagebetalt.

      Du skal således betale 27 % minus de allerede tilbageholdt 15 %-point til Danmark. Det burde Nordnet meget gerne indberette for dig. Men det skader ikke at tjekke op på det selv, når årsopgørelsen kommer til marts.

      Som altid: Men forbehold for, at jeg ikke er revisor, men bare en glad amatør!

      Reply
      • 01/10/2018 at 10:29
        Permalink

        Tak for et rigtig godt svar, Pengepugeren :-)

        Så er alt som det skal være – men jeg tjekker nu lige årsopgørelsen til marts alligevel ;-)

        Reply
  • 25/10/2018 at 15:20
    Permalink

    Er der nogen som ved, om Skat i Danmark automatisk giver dig fradrag for de 15% (eller mere) som er blevet trukket af udbyttet af ophavslandets skattevæsen?
    (eller skal man selv fratrække dette ved sin selvangivelse?)

    Reply
    • 25/10/2018 at 22:11
      Permalink

      Hej SR

      Du skal i din selvangivelse opgøre, hvor meget du har modtaget i udbytte fra udenlandske aktier (før skat), og hvor meget der er blevet tilbageholdt i udbytteskat. Dermed skulle resten gerne blive regnet ud for dig, sådan at du får nedslag i aktieindkomst for den tilbageholdte skat.

      Bemærk at du ikke må angive mere i tilbageholdt udbytteskat, end den relevante DBO tillader. Eks. har jeg haft en portugisisk aktie, hvor der blev tilbageholdt 35% i udbytteskat, men hvor DBO’en faktisk kun tillod 10%. Dermed er jeg effektivt set endt med at betale (35-10+27)%=52% i udbytteskat i dette tilfælde (kunne være helt op til 67% over progressionsgrænsen – (35-10+42)%=67%. Jeg kunne selvfølgelig vælge at søge refusion fra de portugisiske myndigheder, men da der er tale om et relativt beskedent beløb, har jeg vurderet, at det ikke er besværet værd.

      Mvh.
      Peter

      Reply
  • 29/10/2018 at 14:50
    Permalink

    Hej,

    Tak for din artikel, var var meget nyttig.

    Kan du evt. snakke mere om hvordan forholdende er når man ejer aktier i et selskab i udlandet gennem et holding selskab i Danmark? Hvordan foregår det med udbytter i disse situationer?

    For eksempel i USA. Hvis mit holding selskab køber 10 aktier i kurs $1 USD og sælger dem til kurs $100 et år senere. Hvordan står det danske holdingselskab i denne situation?

    Er det en bedre ide personligt at eje aktierne i firmaet i USA fremfor at stifte holding selskab hjemme i Danmark?

    Tak for din tid.

    Reply
  • 30/10/2018 at 12:31
    Permalink

    Hej Peter
    Tak for svar….. Men spørgsmålet gik mere på hvad der rent faktisk sker automatisk allerede hos Skat og hvad jeg skal gøre manuelt…. For de modtagne udbytter bliver jo automatisk indberettet til skat af det pengeinstitut/handelsplatform man benytter til aktiehandel….

    1) men bliver det tilbageholdte udbytte også registreret automatisk?
    2) og bliver de 15% automatisk fratrukket, iht hvilket land udbyttet kommer fra?

    Reply
    • 30/10/2018 at 12:40
      Permalink

      Hej SR,

      Jeg har indtil nu kun benyttet udenlandske mæglere ift. udbytte fra udenlandske aktier, og derfor ved jeg ikke præcis, hvad der automatisk vil blive indberettet af en dansk mægler i denne sammenhæng, da jeg selv har skullet indberette.

      Måske Pengepugeren ved hvor meget der automatisk bliver registreret?

      Mvh.
      Peter

      Reply
    • Pengepugeren
      21/11/2018 at 15:09
      Permalink

      De har kun krav på at trække 15%, men trækker 30% hvoraf man kan søge om tilbagebetaling af de 15%-point.
      Det er i fald min praktiske erfaring fra aktier i Handelsbanken. Har du anden erfaring?

      Reply
      • 21/11/2018 at 15:55
        Permalink

        Nyligt udbetalte udbytte fra H&M i aktiedepot hos Nordnet blev kun kupbeskattet med 15%… Måske fordi Nordnet er Svensk og kender reglerne? Hvem ved?

        Reply
        • Pengepugeren
          26/11/2018 at 11:18
          Permalink

          Det kan godt, være du har ret. Jeg har flere gange spurgt til emnet hos Saxo Bank, men fik kun kryptiske svar. Måske burde jeg tage fat i Nordnet for en afklaring.

          Reply
  • 11/12/2018 at 14:20
    Permalink

    Jeg har gjort arbejdet. Fandt skemaerne og udfyldte dem og sendte dem til skattestyrelsen og har nu efter et par måneders venten fået dem attesteret retur og skal nu selv sende dem til tyskland da det er tysk udbytteskat jeg søger om at få retur.
    Kan du hjælpe med hvilken adresse blanketterne skal sendes til?

    Reply
    • Pengepugeren
      12/12/2018 at 11:25
      Permalink

      Hej Henrik. Tak for påmindelsen, jeg har nu opdateret artiklen.
      Det er rigtig ærgerligt.

      Reply

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com